Inicjatywa zorganizowania Sympozjum nt.: ,,Bezpieczeństwo żeglugi w rejonie Bałtyku" zrodziła się w kierownictwie
Euroafrica Linie Żeglugowe a I Sympozjum odbyło się w Szczecinie 11 stycznia 2008 r. Prowadzący I Sympozjum Prof. dr hab. kpt. ż. w. Leszek Plewiński (niestety, ale już nieżyjący nasz Wspaniały Kolega)
zrealizował, w ten sposób, jeden z ostatnich projektów.
W swoim wystąpieniu podkreśliłem wówczas fakt, że od 2006 r. Morze Bałtyckie posiada "status obszaru szczególnie wrażliwego" (ang. skrót
PSSA) zadeklarowany przez IMO, co oznacza podwyższone standardy i ograniczenia odnoszące się, m.innymi, do: Przeładunku paliw, wód zaolejonych, zrzucania brudnych balastów oraz śmieci do morza,
Zanieczyszczania powietrza: NOx, SOx, CO2, Tankowców jednokadłubowych (single-hull). Niezależnie od powyższych, występuje ograniczenie dopuszczalnego zanurzenia w Cieśninach Duńskich ( max.15,4 m.), czy
też podwyższone wymogi w zakresie konstrukcji statków w okresie zalodzenia zimowego. Bardzo ważną rolę spełnia też HELCOM, podejmująca inicjatywy odnoszące się do bezpieczeństwa żeglugi i ochrony
środowiska morskiego Bałtyku. Na zakończenie całodziennej debaty zaprezentowane zostało przez autorkę Redaktor Kingę Brandys wydawnictwo ,,Jan Heweliusz - pamiętamy".
Pozytywny odzew środowiska,
przy wsparciu Ministerstwa Infrastruktury oraz Urzędów Morskich, zaowocował inicjatywą wspólną Związku Armatorów Polskich oraz Polskiego Rejestru Statków SA, aby kontynuować organizację Sympozjum
cyklicznie. Ubiegłoroczne, II Sympozjum nt.,, Safe Shipping on the Baltic Sea" (w j.angielskim) zorganizowane w Muzeum Morskim w Gdańsku 24 kwietnia 2009 r., zgromadziło znakomite grono specjalistów,
reprezentujących zarówno administrację morską krajów nadbałtyckich (obecni przedstawiciele administracji morskiej Danii, Finlandii, Litwy, Szwecji oraz RFN), jak też uznane autorytety krajowe. Obecni też
byli przedstawiciele armatorów i organizacji pozarządowych branży morskiej. Tegoroczne, III Sympozjum w Szczecinie, którego organizatorami są Polski Rejestr Statków SA w Gdańsku oraz Związek Armatorów
Polskich, we współpracy ze Stowarzyszeniem Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu i Urzędem Morskim w Szczecinie, odbędzie się w dniu 23 kwietnia 2010 r. Przewidziany jest udział i wystąpienie
Pani A. Wypych- Namiotko, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Sympozjum zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury.
Do udziału w Sympozjum zaproszeni zostali:
Willem de Ruiter- EMSA, Anna Christine Brusendorff- HELCOM, Per Sønderstrup- Danish Maritime Administration, René Sirol- Estonian Maritime Administration, dr Jukka-Pekka Jalkanen- Finnish
Meteorological Institute, Prof. Andrzej Jasionowski- University of Strathclyde Scotland, Prof. Stanisław Gucma- Rektor Akademii Morskiej w Szczecinie oraz dr Maciej Pawłowski z Politechniki Gdańskiej.
Organizatorzy spodziewają się też licznego udziału przedstawicieli administracji morskiej kraju, armatorów polskich i zagranicznych, organizacji pozarządowych zaangażowanych w problematykę
bezpieczeństwa żeglugi i ochrony wód Bałtyku, instytutów naukowych oraz przedstawicieli środowisk akademickich kraju.
Morze Bałtyckie stawia szczególne wymogi przed armatorami uprawiającymi żeglugę
po tym akwenie. W ostatnich latach, kiedy to nastąpił szczególny przyrost w przewozach ludzi i towarów, zarówno pomiędzy portami bałtyckimi, jak również wywożonych z Bałtyku i transportowanych w kierunku
na Bałtyk, pojawiły się zagrożenia wynikające z intensywności ruchu statków, zmiennych warunków pogodowych, czy też zalodzenia. Ograniczenia wprowadzane zarówno przez IMO, jak też Unię Europejską,
ukierunkowane na ochronę środowiska i podwyższanie standardów bezpieczeństwo żeglugi na Bałtyku, to również rosnące koszty zewnętrzne dla armatorów. Dotyczy to zwłaszcza ubezpieczenia ryzyk morskich,
przechodzenie na paliwo o niższej zawartości siarki w celu redukcji emisji spalin, powiększanie się dokumentacji związanej z procedurami bezpieczeństwa (wymagania kodeksu ISM oraz ISPS), podwyższone
reżimy towarzystw klasyfikacyjnych i nadzoru technicznego, etc.
Uczestnicy tegorocznego Sympozjum wysłuchają wystąpień w języku angielskim, których zakres tematyczny obejmuje, m. innymi: rygory
uprawiania żeglugi na Bałtyku, realizacja planu przedsięwzięć HELCOM z zakresu ochrony czystości wód i bezpieczeństwa, żeglugi na Bałtyku (tzw. Baltic Sea Action Plan), przegląd efektywności monitorowania
i śledzenia ruchu oraz identyfikacji statków, i rozlewów olejowych, rekomendowane kryteria i warunki poprawy bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku, przykłady łamania obowiązujących przepisów, kierowanie i
nadzór nad nawigacją, regulacje w zakresie kontroli emisji spalin.
Debatę panelową poprowadzi dr Jan Jankowski, Prezes Zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A. (od czerwca 2009 r. PRS S.A. posiada
status ,,EU recognised Classification Society").
Komitet Organizacyjny Sympozjum, pracujący pod przewodnictwem dr J. Jankowskiego przygotuje podsumowanie wystąpień oraz dyskusji panelowej,
formułując postulaty i wnioski, które zostaną zamieszczone w przygotowywanej monografii.
----------------------------------------
Adolf Wysocki, Dr nauk ekonomicznych - ponad
trzydziestoletnie doświadczenie w pracy na różnych stanowiskach w żegludze (w kraju i zagranicą) związane z zarządzaniem i eksploatacją floty morskiej. Ekspert i doradca w zakresie: technika i organizacja
transportu morskiego. Od 2005 r. Członek ECSA (European Community Shipowners Associations) Shipping Policy Committee w Brukseli z mandatu Związku Armatorów Polskich.