Do 25 kwietnia mogą zgłaszać się firmy z branży morskiej, które chcą wziąć udział w misji gospodarczej do Chin. Jest ona
przygotowywana w związku z udziałem Polski w Wystawie Światowej EXPO 2010 w Szanghaju.
Organizatorem misji, która odbędzie się od 5 do 12 czerwca 2010 r., jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
we współpracy z Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Szanghaju. Jego celem ma być promocja polskiej branży morskiej w Chinach, a także pomoc polskim przedsiębiorcom w nawiązaniu kontaktów
w tym kraju.
Uczestnicy misji wezmą udział w spotkaniach, w czasie których będą mieli możliwość zaprezentowania ofert swoich firm przed chińskimi partnerami oraz przybliżenia im polskiej branży
morskiej. Każdy z nich ma mieć możliwość rozmowy z co najmniej trzema chińskimi przedsiębiorcami. Ich rekrutacją zajmuje się izba gospodarcza China Commission for the Promotion of International Trade.
Odbędą się też spotkania z przedstawicielami gospodarczych organizacji zajmujących się produkcją, importem i handlem międzynarodowym związanym z branżą morską. Uczestnikom misji ma zostać udostępnione
stoisko polskie na targach logistycznych Transport & Logistics China.
Głównym celem wyjazdu jest Szanghaj. To miasto należy do głównych ośrodków gospodarczych południowych Chin i posiada jeden z
największych portów morskich na świecie. W ostatnich latach stało się centrum obsługi chińskiego handlu oraz siedzibą korporacji międzynarodowych nadzorujących działalność gospodarczą w całej delcie rzeki
Jangcy. Głównymi gałęziami przemysłu prowincji Szanghaj są petrochemia, przemysł portowy, turystyka i jubilerstwo. Prowincja ta znana jest także z wieloletniej tradycji współpracy międzynarodowej. Wśród
chińskich miast Szanghaj jest drugim po Pekinie najważniejszym ośrodkiem polskich kontaktów handlowych.
Najbardziej znanym przykładem morskiej współpracy z tym miastem jest Chipolbrok - Chińsko-
Polskie Towarzystwo Okrętowe SA z siedzibą w Szanghaju. Zostało ono utworzone na podstawie międzypaństwowej umowy w 1951 r. w Chińskim Tianjin i w Gdyni jako Chińsko-Polskie Przedsiębiorstwo Maklerów
Okrętowych. Była to pierwsza spółka z udziałem zagranicznego kapitału w Chińskiej Republice Ludowej. Udziałowcami Chipolbroku są rządy obu krajów. Celem przedsiębiorstwa od początku było rozwijanie
morskiej wymiany handlowej między portami Polski i Chin. Obecnie armator ten dysponuje flotą 17 kontenerowców, które mają chińskie i polskie nazwy. Obsługują nie tylko trasy łączące Chiny z Polską, ale
zawijają także do portów Europy Zachodniej, Ameryki i Afryki.