Peżetemowskie inwestycje nie zwalniają tempa. Tydzień temu w stoczni Mingde w
Nantong niedaleko Szanghaju odbyło się wodowanie trzeciego już z kolei "jeziorowca" dla PŻM - m/s "Resko" (30.000 DWT). Odbiór statku spodziewany jest w końcu czerwca br. Przy nabrzeżu
wyposażeniowym tej samej stoczni stoi również m/s "Drawsko", czyli drugi "jeziorowiec" z serii. Wejście do eksploatacji tej z kolei jednostki planowane jest na koniec maja.
Znakomicie
wypełnia swój kontrakt inwestycyjny stocznia New Times Shipyard (NTS) w Jingjiang - także koło Szanghaju. Produkowane przez nią 80-tysięczniki typu kamsarmax dla Polskiej Żeglugi Morskiej, oddawane są do
eksploatacji na kilka miesięcy przed czasem. Przypomnijmy, że cała seria kamsarmaxów zamówiona przez PŻM w NTS liczy cztery jednostki. Pierwszy - m/s "Giewont" przekazany został armatorowi 7 stycznia
br. (pierwotnie miał zostać oddany w maju br.).
5 kwietnia w stoczni NTS odbyła się uroczystość wodowania drugiego z serii 80-tysięczników - m/s "Jawor". Statek rozpocznie swoją służbę w PŻM 24
maja br. - na trzy miesiące przed pierwotnym terminem przekazania, zapisanym w kontrakcie. W dwa dni później (7 kwietnia) w NTS położono stępkę pod "trójkę" z serii, czyli m/s "Ornak". Ten z kolei
kamsarmax planowany jest do oddania w połowie sierpnia br.
W innej ze stoczni chińskich - Sanfu w Taizhou trwa już cięcie blach na osiem przyszłych statków PŻM, o nośności 16 900 DWT każdy. Ta
seria jednostek będzie składać się z ośmiu masowców a ich nazwy pochodzą od nazw polskich rzek. Pierwszy z nich, którego odbiór planowany jest na koniec maja przyszłego roku, będzie nazywał się m/s
"Regalica".
Wielu armatorów, zwłaszcza z sektora kontenerowców, których dotknął kryzys, stara się opóźniać odbiór zamawianych przez siebie statków. Polska Żegluga Morska, w przeciwieństwie do
nich, z zadowoleniem odbiera swoje jednostki ze stoczni przed czasem. Dla nowych masowców dział eksploatacji szczecińskiego armatora znajduje od razu zatrudnienie, a obecny poziom stawek frachtowych dla
rynku przewozów masowych wciąż pozytywnie wyróżnia się na tle innych sektorów tonażowych.