Już w kwietniu ogłoszony ma zostać przetarg na wykonawcę dużej modernizacji Radarowego Systemu Zarządzania i Kontroli
Ruchu Statków (VTMS) na torze wodnym Szczecin-Świnoujście. Stanie się on częścią Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego, na którego tworzenie do 2013 r. wydanych zostanie ok. 105 milionów złotych.
W budowę nowego systemu zaangażowane są trzy urzędy morskie oraz Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR. Ma on poprawić bezpieczeństwo żeglugi i standardy ochrony środowiska na naszych wodach
morskich. Stanie się też częścią europejskiego sytemu monitoringu ruchu statków (Safeseanet). Jego tworzenie jest finansowane ze środków UE.
- Nasz krajowy system musi zostać dostosowany do wymogów
stawianych przez Safeseanet - wyjaśnia kpt. ż.w. Janusz Markiewicz, dyrektor ds. inspekcji morskiej UM w Szczecinie. - Do zwiększenia bezpieczeństwa potrzeba m.in. więcej stacji radarowych, które pojawią
się w ramach nowego VTMS-u. W ostatnich latach pojawiły się nowe środki komunikacji. Statki są szybsze i wyposażone w inne urządzenia. Zmieniły się też wymogi bezpieczeństwa, więc musimy iść z duchem
czasu.
Zmodernizowany VTMS stanie się jednym z kluczowych elementów Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego. Liczba działających w jego ramach stacji radarowych zwiększy się z obecnych 8 do 13.
Te istniejące zostaną zmodernizowane. Radarowe pokrycie zyska też szczeciński port. Wymienione zostaną także komputery i oprogramowanie obsługujące system.
- Dzięki tej modernizacji stworzona zostanie
możliwość wymiany informacji między wszystkimi uczestnikami VTMS, a także podłączenia do niego innych służb, jak np. Marynarki Wojennej czy Straży Granicznej - podkreśla Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy UM
w Szczecinie.
Oddany do użytku w styczniu 2000 r. VTMS był najważniejszym przedsięwzięciem administracji morskiej na Pomorzu Zachodnim w latach 90. Udało się na niego uzyskać pożyczkę z Banku
Światowego oraz dodatkowe fundusze z ówczesnego Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Na wykonawcę inwestycji wybrana została niemiecka firma STN Atlas Elektronik z Bremy. W efekcie powstał
bardzo nowoczesny jak na tamte lata system pozwalający nadzorować i kierować ruchem statków na całej długości toru wodnego Szczecin-Świnoujście. W jego skład wchodzi m.in. oparty o komunikację radiową
system raportowania ruchu statków, składający się z radarów i kamer przemysłowych system obserwacji oraz informatyczny system zarządzania. Rejestrowane są także dane dotyczące warunków pogodowych i
wodnych panujących na torze.