Gaz-System w najbliższych czterech latach chce na inwestycje przeznaczyć około 5 mld złotych. Jednak
budować nowe gazociągi nie jest łatwo.
- Nasz firma jest beneficjentem unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ). Dofinansowanie budowy strategicznych gazociągów z tego programu
może sięgnąć ponad 1 mld zł. Cały plan inwestycyjny do 2014 r. szacujemy na ok. 5 mld zł, więc środki unijne stanowią istotne źródło finansowania naszych inwestycji. Poza tym inwestycje te będą finansowe
ze środków własnych spółki, a na pozostałą cześć zostanie zorganizowane finansowanie zewnętrzne - mówi prezes spółki Jan Chadam. Jak zaznacza realizacja inwestycji infrastrukturalnych w Polsce nie jest
prostą sprawą ze względu na przepisy prawne.
- Nie ulega wątpliwości, że istniejące uregulowania prawne nie ułatwiają rozwoju technicznej infrastruktury liniowej sektora paliwowo-energetycznego
wydłużając proces inwestycyjny i rzeczywiście należy to uprościć. Przykładem pozytywnych i skutecznych działań legislacyjnych usprawniających inwestycje może być opracowana przez Ministerstwo Skarbu
Państwa i przyjęta jednogłośnie przez Sejm RP Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, wprowadzająca znaczące
uproszczenia procesu inwestycyjnego dla samego terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz inwestycji towarzyszących terminalowi LNG. Ustawą specjalną ujęte są następujące gazociągi
strategiczne: Szczecin-Gdańsk, Szczecin - Lwówek, Lwówek - Odolanów, Gustorzyn - Odolanów, Włocławek - Gdynia, Rembelszczyzna - Gustorzyn.