Obsługa i eksploatacja terminalu LNG wymaga najwyższej klasy specjalistów - zarówno po stronie lądowej, jak i
morskiej. Od października tego roku zacznie ich kształcić Akademia Morska w Szczecinie. Na uczelni tworzone jest Europejskie Centrum Szkolenia LNG.
Kształcenie kadr morskich w Polsce prowadzone
jest w oparciu o przepisy międzynarodowe i regulacje unijne. Podstawowym aktem prawnym jest tu Między-narodowa Konwencja o Wymaganiach w Zakresie Wyszkolenia Marynarzy, Wydawania Świadectw oraz Pełnienia
Wacht. Wymaga ona m.in. szkolenia na symulatorach obsługi terminalu LNG oraz szkolenia praktycznego z użyciem rzeczywistych urządzeń.
W związku z budową terminalu gazu skroplonego LNG w Świno-ujściu,
trzeba przeszkolić i skompletować jego personel oraz kadry dla innych przedsiębiorstw z nim współpracujących (pilotów, załogi holowników, statków ratowniczych itp.). Przypomnijmy, że zakończenie
inwestycji planuje się do 30 czerwca 2014 r., ale specjaliści będą potrzebni wcześniej, gdyż już od początku 2014 r. mają być prowadzone odbiory i próby. Przewiduje się przeszkolenie ok. 500 osób (bez
załóg statków LNG). Specjalistyczną wiedzę zdobędą w tworzonym właśnie w Akademii Morskiej w Szczecinie Europejskim Centrum Szkolenia LNG.
Centrum będzie się składać z unikalnego w Europie
logistycznego połączenia czterech symulatorów nowej generacji. Dwoma z nich uczelnia już dysponuje.
Pierwszy to znajdujący się w Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego symulator mostków nawigacyjnych. Na
nim będą prowadzone zajęcia z zakresu manewrowania gazowcami typu Q-Flex. W Akademii Morskiej zaprojektowano wirtualny model portu zewnętrznego w Świnoujściu. W bazie danych jest też model tankowca LNG,
przy pomocy którego można już realizować manewry wejścia do tego portu czy zacumowanie statku do urządzeń rozładunkowych.
Drugi to symulator DP, umożliwiający pozycjonowanie statku. Przeznaczony
jest do szkoleń szyprów oraz załóg holowniczych. Nabędą oni umiejętności precyzyjnego cumowania gazowca LNG do terminalu i urządzeń rozładunkowych w oparciu o specjalistyczne urządzenia służące do
dynamicznego, bardzo dokładnego pozycjonowania obiektów w ruchu.
Na trzecim - symulatorze technologicznym LNG - będą się szkolić pracownicy obsługi lądowej terminalu. Zdobędą wiedzę w za-kresie
technicznej eksploatacji urządzeń tam zainstalowanych. Chodzi przede wszystkim o transfer i magazynowanie gazu. Symulator kupi spółka Polskie LNG - inwestor świnoujskiego terminalu. Urządzenie kosztuje
ok. miliona dolarów.
- Symulator technologiczny będzie dostarczony pod koniec marca - zapowiedział 16 bm. w Świnoujściu Zbigniew Rapciak, prezes Polskiego LNG, podczas uroczystości podpisania
porozumienia pomiędzy spółką i Akademią Morską w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Szkolenia LNG.
Czwarte z urządzeń to symulator ładunkowy do przewozu ładunków ciekłych. Będzie wykorzystany
w zajęciach dydaktycznych dla studentów, którzy w przyszłości staną się członkami załóg tankowców LNG odpowiedzialnymi za bezpieczne operacje ładunkowe, kadrą zarządzającą w zakresie głównych operacji
zachodzących podczas transportu LNG, personelem tankowców i oficerami zajmującymi się m.in. kontrolą różnych systemów statku. Na jego realizację Akademia Morska otrzymała dofinansowanie z Regionalnego
Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Koszt projektu to przeszło 5,8 mln zł - połowę pokryją środki z RPO.
Centrum będzie się mieścić w budynku Akademii Morskiej
przy Wałach Chrobrego w Szczecinie.
- Całkowity koszt powstania placówki to ok. 18 mln zł - powiedziała Katarzyna Opalińska, rzecznik prasowy AM.
Już w październiku br. ruszą na uczelni studia
podyplomowe: transport LNG i eksploatacja terminali.
- Nowy kierunek uruchamiają wspólnie Wydział Mechaniczny Akademii Morskiej oraz Wydział Wierceń i Gazu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie -
poinformował prof. Stanisław Gucma, rektor szczecińskiej AM.
Dzięki połączeniu sił uczelni i Polskiego LNG młodzież ze szkół średnich, studenci oraz pracownicy branży gospodarki morskiej zyskają
atrakcyjną nową drogę rozwoju zawodowego. Wszyscy będą mogli uzyskać w Polsce unikatowe na światową skalę kwalifikacje specjalistów LNG. Ich kariera będzie mogła się rozwijać nie tylko na morzu, w
załogach pracujących na statkach. Wielu z tych profesjonalnie wyszkolonych pracowników znajdzie zatrudnienie w lądowej obsłudze terminalu.
Centrum ma być największym i najnowocześniejszym tego rodzaju
ośrodkiem w Europie. Dlatego należy się spodziewać, że będą z niego korzystać pracownicy innych europejskich terminali LNG.