Porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą
jeden z największych i najbardziej uniwersalnych kompleksów portowych na Bałtyku. Nasze porty znajdują się na skrzyżowaniu najważniejszych szlaków transportowych łączących Skandynawię ze środkową i
południową częścią Europy oraz na najkrótszym szlaku morskim łączącym Rosję i państwa położone we wschodniej części Bałtyku z Europą Zachodnią. Dysponujemy rozbudowanym systemem połączeń drogowych,
kolejowych i rzecznych, jako jedyne obok Lubeki porty bałtyckie, jesteśmy włączeni w europejski system śródlądowych dróg wodnych.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu obsługują ponad 80 % całego ruchu
tranzytowego przechodzącego przez polskie porty. Największe znaczenie ma dla nas tranzyt niemiecki, czeski i słowacki. W roku 2009 w naszych portach przeładowano 16 497 tys ton ładunków, a obroty
kontenerowe osiągnęły poziom 52 590 TEU. Możliwości przeładunkowe obu portów są bardzo szerokie. Port w Świnoujściu może przyjmować statki o zanurzeniu do 13,2 m. Jednym z dwóch głównych elementów tego
portu jest największy w Polsce terminal dla suchych ładunków masowych. Bardzo ważnym elementem portu jest terminal promowy wyposażony w 5 stanowisk do obsługi promów pasażersko-samochodowych i
samochodowo-kolejowych. Terminal zapewnia przeładunki ro-ro samochodów ciężarowych i naczep samochodowych, trailerów i wagonów kolejowych, a także obsługę pasażerów. W roku 2009 przeładunki promowe
wyniosły 3 164 tys ton.
Port w Szczecinie jest portem uniwersalnym. Specjalizuje się w obsłudze kontenerów, ładunków ro-ro, papieru, celulozy, wyrobów hutniczych oraz ładunków wielkogabarytowych.
Szczecin jest największym w Polsce centrum przeładunkowym bloków granitowych. Ponadto szczeciński port oferuje obsługę wszelkich ładunków masowych takich jak; węgiel, koks, kruszywa, zboże, nawozy. Możemy
także obsługiwać ładunki płynne, także te, wymagające specjalnych warunków składowania i przeładunku jak smoła i pak.
Łączna zdolność przeładunkowa obu naszych portów szacowana jest na ok. 30 mln
ton. Dysponujemy otwartymi placami składowymi o łącznej powierzchni 568 tys. m kw., magazynami krytymi o powierzchni 200 tys. m. kw. oraz elewatorami zbożowymi o pojemności 80 tys. ton. Porty w Szczecinie
i Świnoujściu stają się ważnymi ośrodkami przeładunkowymi dla artykułów rolno-spożywczych. W porcie w Szczecinie na nabrzeżu Słowackim firma Glencore buduje magazyn płaskiego składowania zboża. Terminal
zbożowy powstaje także w porcie w Świnoujściu- inwestorem jest firma Bunge. Warto zaznaczyć, że mimo spowolnienia gospodarczego przeładunki zbóż w naszych portach w roku 2009 osiągnęły poziom 1 615 tys
ton i były aż o 43 % wyższe niż w roku 2008. Szczecin i Świnoujście, jako najdalej wysunięte na zachód polskie porty morskie, są doskonale przystosowane do rozwijania żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.
Obecnie port w Szczecinie obsługuje trzy regularne połączenia kontenerowych linii dowozowych obsługiwane przez trzech operatorów: CMA CGM, Team Lines i Unifeeder. Armatorzy tygodniowo oferują 2 odjazdy
z/do Rotterdamu i po dwa odjazdy z/do Hamburga i Bremerhaven. Armatorzy promowi -Polska Żegluga Bałtycka i Unity Line oferują w ciągu doby 8 odjazdów ze Świnoujścia do portów szwedzkich: 5 do Ystad i 3 do
Trelleborga. Bez wątpienia najważniejszą inwestycją dla ZMPSiŚ SA będzie budowa stanowiska statkowego LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Wkrótce rozpocznie się także budowa nowego stanowiska
promowego na terminalu w Świnoujściu przystosowanego do obsługi promów o długości przekraczającej 200 m. Planujemy także rozpoczęcie ważnej dla przyszłości portu inwestycji, jaką jest budowa terminalu do
przeładunku ładunków płynnych na płw. Katowickim w porcie w Szczecinie. Oprócz tego będziemy modernizować infrastrukturę drogową i kolejową w obu portach. W sumie w latach 2010- 2014 na nakłady
inwestycyjne zamierzamy przeznaczyć 691,8 mln zł. Aktywnie uczestniczymy w promowaniu idei wpisania do dokumentów unijnych korytarza CETC. Popieramy wszelkie działania zmierzające do urzeczywistnienia
projektu pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. Zabiegamy o uruchomienia stałego połączenia kontenerowego na linii Szczecin-Petersburg. Połączenie to obsługiwałoby nie tylko ładunki
krajowe, ale także towary trafiające do szczecińskiego portu z rejonu Brandenburgii i Berlina, dla których nasz port jest najbliższym i największym portem morskim.
- Czynimy starania o
uruchomienie połączenia promowego Kłajpeda -Świnoujście. Byłaby to doskonała realizacja popieranej przez Unie Europejską idei autostrad morskich, których głównym zadaniem jest przeniesienie potoków
ładunkowych z dróg na morze. Zainteresowanie klientów potwierdza słuszność przyjętej przez ZMPSiŚ S.A. strategii marketingowej i inwestycyjnej. Będziemy podejmować wszelkie działania, aby systematycznie
zwiększać konkurencyjność portów w Szczecinie i Świnoujściu wobec innych portów europejskich - powiedział Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ.