Obserwowany ostatnio wzrost stawek frachtowych w żegludze liniowej, ma ulec niebawem silnemu
przyhamowaniu - taka jest opinia ekspertów z australijskiego Macquarie Equities Research. Wynikać to będzie nie tylko z oporu klientów, ale również z racji powiększania się światowej floty kontenerowej,
której zdolność przewozowa wzrośnie w br. o 4,8% (1335 statków).
Zdaniem analityków z firmy Drewry, tegoroczne stawki będą jednak o ok. 15% wyższe, niż w 2009 r. Według badań Danske Bank, stawki
nadal rosną. Na szlaku Azja - Europa (westbound), pod koniec stycznia, były o 4% wyższe niż na jego początku, zaś tamte były z kolei o 13% wyższe od grudniowych. Obecnie, zbliżyły się do poziomu 2 tys.
USD/TEU. Potwierdza to nowy Shanghai Containerised Freight lndex, który wskazuje, że stawki na przewóz chińskich ładunków skonteneryzowanych wzrosły w ciągu ostatnich 3 miesięcy o 1/4, a w kierunku Europy
Północnej - nawet więcej. Między połową października a połową stycznia, stawka (all in) za przewóz kontenera 40 wzrosła z 2500 do 3700 USD, a pod koniec stycznia - znowu do prawie 4000 USD.