Najszybsze, od 3 lat, tempo rozwoju światowego handlu spowodowało zablokowanie portów od Australii po Brazylię i
przyczyniło się do wzrostu stawek czarterowych aż o 31% - wynika z danych Bloomberga. Według agencji, koszt wyczarterowania statku capesize wyniesie, w IV kwartale br. 39 tys. USD za dzień, podczas gdy
obecnie - ok. 29,8 tys. USD.
Ponadto, rosnący popyt na węgiel powoduje, że 55 statków czeka na rozładowanie w Newcastle, w Australii, podczas gdy w ub. r. było ich 17. Ponadto, 12 lutego, na
załadunek czekało 181 masowców, a w ciągu 2 tygodni miały przypłynąć jeszcze 153 kolejne jednostki. Zdaniem Bloomberga, rosnące kolejki w portach rozładowujących rudę żelaza, w Tubarao w Brazylii i w
Ojngdao w Chinach, stanowią odzwierciedlenie odbudowującej się światowej gospodarki i szybko rosnącego popytu na surowce.