Rok 2009 - zanim się rozpoczął - był przedmiotem wielu spekulacji i obaw wyrażanych przez podmioty
funkcjonujące w obrocie portowo-morskim, stojące w obliczu skutków rozwijającego się globalnego kryzysu gospodarczego. Dla gdyńskiego portu był to jednak okres kolejnego, udanego rejsu na pełnych
obrotach Portu Gdynia.
- Osiągnęliśmy wyniki, których się nie spodziewalismy - powiedział na początku konferencji prasowej Janusz Jarosiński, prezes Portu Gdynia.
24 lutego br. w czasie
corocznej wynikowej konferencji prasowej w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. , Zarząd Spółki dokonał w obecności mediów podsumowań roku ubiegłego oraz przedstawi l swoje plany na rok 2010.
Zysk netto na poziomie 31,4 mln zł (2008r. - 24,4 mln zł)- stanowiący trzeci pod względem wartości wynik w historii ZMPG-a S.A., realizacja inwestycji na kwotę 81,75 mln zł, przeładunki ogółem w
porcie na poziomie 13,26 mln ton, wciąż wzrastająca liczba wycieczkowców odwiedzających Gdynię(2009r.- 96 jednostek; 2008r. - 89 jednostek) , otwarcie nowego połączenia Finnlines , pozyskanie
dofinansowania unijnego dla ważnej inwestycji portowej pod nazwą "Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia" , podpisanie kolejnego porozumienia o współpracy z armatorem promowym Stena Line - to
dobre wieści dla wszystkich podmiotów gospodarczo związanych z portem gdyńskim , jak i lokalnej społeczności.
Nie oznacza to ,że kryzys obszedł się jednakowo łagodnie z całym obszarem funkcjonowania
portu. Najmniej odporna na jego skutki okazała się grupa towarowa drobnicy ( spadek przeładunków o ok. 1/3) , jednak już w styczniu br. dał się w gdyńskich terminalach odczuć wzrost ( w stosunku do
stycznia 2009 r.) obrotów kontenerowych.
Na relatywnie dobry wynik finansowy Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. ( pomimo spadku obrotów ogółem w stosunku do roku ubiegłego) wpływ miały niewątpliwie
takie czynniki jak: korzystna sytuacja na rynku walutowym ( osłabienie złotówki), utrzymanie zakresu rzeczowego i podmiotowego najmu ( przychody z najmu stanowiły w 2009 r. 43% przychodów) oraz
dyscyplina w zakresie kosztów funkcjonowania Spółki. Wypracowane zyski zostaną przeznaczone na finansowanie kolejnych inwestycji , których rozmiar na kolejne trzy lata ( 2010-2012) określono w planie
inwestycyjnym na poziomie około 524 mln zł.
W czasie konferencji przybliżono również jedną z najważniejszych inwestycji prowadzonych przez ZMPG-a S.A. w obszarze portu - "Przebudowa Kanału
Portowego w Porcie Gdynia", współfinansowaną ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.