Budowę dwóch gazociągów w województwie dolnośląskim przewiduje uchwalona przez
Sejm nowelizacja ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.
Za przyjęciem nowelizacji głosowało 423 posłów, nikt nie był przeciw, jeden
poseł wstrzymał się od głosu. Rząd dopisał do specjalnej ustawy, która pozwoliła na rozpoczęcie budowy terminalu LNG w Świnoujściu budowę dwóch gazociągów w woj. dolnośląskim. Chodzi o gazociąg od granicy
z Niemcami w Lasowie do magazynu gazu w Wierzchowicach k. Milicza oraz o gazociąg Jeleniów - Dziwiszów k. Jeleniej Góry. Inwestorem ma być państwowa spółka Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.
Sejm odrzucił poprawkę PiS, która zakładała dopisanie do listy trzech innych gazociągów - Hermanowice - Tworzeń (przez województwa: podkarpackie małopolskie i śląskie), Skoczów - Oświęcim (Śląskie,
Małopolskie) i Zdzieszowice - Wrocław (Opolskie, Dolnośląskie).
Według wiceministra skarbu Mikołaja Budzanowskiego, zaproponowane przez rząd dwa gazociągi - pomimo że dotyczą Dolnego Śląska, mogą
być traktowane jako inwestycje towarzyszące terminalowi LNG w Świnoujściu. Jak mówił w ubiegłym tygodniu w Sejmie, budowa gazociągów pozwoli na poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju. Rozbudowa węzła
na granicy w Lasowie umożliwi eksport gazu, gdy zacznie pracować terminal gazowy. Budzanowski przedstawiając w ub. tygodniu posłom sejmowej komisji skarbu informacje o przebiegu prac nad terminalem w
Świnoujściu zapewnił, że terminy przewidziane w harmonogramie są dotrzymywane i pierwszy statek będzie mógł zawinąć do terminalu po 30 czerwca 2014 r. Spółka Polskie LNG wybiera obecnie konsorcjum, które
zbuduje terminal. Uzyskano już potrzebne do przygotowania budowy zgody i pozwolenia środowiskowe. Spółka chce podpisać umowę na budowę terminalu w maju 2010 r. Ma się ona rozpocząć w drugiej połowie 2010
r. Budzanowski zapewnił, że pomimo zawarcia długoterminowej umowy na dostawy gazu z Rosji, budowa terminalu będzie kontynuowana i zakończy się w terminie.
Dzięki terminalowi LNG drogą morską będzie
można pozyskać do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. W zależności od zapotrzebowania, możliwa będzie rozbudowa terminalu do 7,5 mld m3, bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie. Obecnie
Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie.