Otwarty w Szczecinie pod koniec lipca minionego roku Terminal Morski LPG spółki Orlen Gaz regularnie przyjmuje
statki. W 2009 r. przypłynęło do niego 13 gazowców - głównie z propanem. Były to przeważnie dostawy z północno-zachodniej Europy.
Przypomnijmy, że terminal w Szczecinie jest strategiczną inwestycją
spółki Orlen Gaz. To trzeci z kolei tego typu obiekt w Polsce, drugi co do wielkości, ale najnowocześniejszy pod względem rozwiązań technologicznych i możliwości przeładunkowych. Powstał na terenie byłej
Bazy Magazynowej PKN Orlen przy ul. Gdańskiej. Zajmuje 5 ha, ma nabrzeże o długości 274 m. Wyposażony jest w trzy zbiorniki do magazynowania gazu o łącznej pojemności 4,5 tys. m sześć. Są tu trzy
stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych.
- W ubiegłym roku terminal przy-jął 13 gazowców, głównie z Wielkiej Brytanii, Szwecji i Danii - poinformowała Agnieszka Woźniak z
Orlen Gazu. - Pod koniec 2009 r. spółka rozpoczęła również realizację dostaw z Rosji. Dotychczas z terminalu wyjechało blisko 900 autocystern i cystern kolejowych. Obsłużyły one przede wszystkim klientów
z rejonu Polski północno-zachodniej. Zabezpieczyły też przerzuty LPG do pozostałych oddziałów Orlen Gazu.
Obecnie spółka realizuje podpisany w ubiegłym roku jesienno-zimowy kontrakt na dostawy
propanu drogą morską, który przewiduje regularne przyjęcia gazowców jeszcze przez cały pierwszy kwartał br. W planach na ten rok ma też uzupełniające, tzw. spotowe zakupy gazu - pod warunkiem, że otrzyma
atrakcyjną ofertę. Wszystko zależy od koniunktury i relacji notowań cen LPG.
-W połowie stycznia do nabrzeża Orlen Gazu w Szczecinie przybił pierwszy w 2010 r. gazowiec - dodała A. Woźniak. -
Przypłynął z portu w Rydze. Była to dostawa 2 tys. ton propanu. Został on wykorzystany do codziennej działalności operacyjnej, zapewniając wymóg spełnienia zimowych wymagań jakościowych dotyczących LPG.
Gaz płynny staje się coraz bardziej docenianym źródłem energii. Ekologiczny, czysty chemicznie i wygodny w użytkowaniu, pod wieloma względami przewyższa konwencjonalne nośniki energii. Doceniają to
m.in. światowe koncerny samochodowe, które coraz częściej do gamy nowy modeli włączają auta z fabryczną instalacją na LPG.
- Gaz płynny, jako ekonomiczne i ekologiczne źródło energii, zasługuje też
na pełniejsze wykorzystanie w przemyśle - stwierdziła A. Woźniak. - Dlatego w obliczu stabilizacji na krajowym rynku LPG cała branża powinna rozwijać rynek odbiorców, szukać nowych szans rozwoju i
dyskutować o perspektywach na przyszłość.