Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ S.A. pisze do Radosława Sikorskiego, ministra spraw zagranicznych RP
Porty w Szczecinie i Świnoujściu intensywnie się rozwijają. Temu celowi służy przede wszystkim przemyślana i konsekwentnie realizowana polityka inwestycyjna, której celem jest poprawa konkurencyjności
naszych portów oraz Zwiększenie zainteresowania inwestorów.
Mimo kryzysu gospodarczego Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. nie zrezygnował z inwestycji, których celem jest utrzymanie
konkurencyjności portów. Planowane i realizowane obecnie przedsięwzięcia inwestycyjne obejmują nie tylko bieżące utrzymanie i modernizację istniejących terminali portowych, ale także działania, których
celem jest zwiększenie dostępności do portów.
Niepokój muszą budzić pojawiające się w mediach informacje o nie umieszczeniu w dokumencie wydanym przez Federalny Urząd Żeglugi i Hydrografii w
Hamburgu, zapisu zobowiązującego inwestorów do wkopania rurociągu Nord Stream w dno morskie w miejscu, gdzie przecina on tor podejściowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Brak takiego zapisu
czyni realnym zagrożenie marginalizacji portów położonych u ujścia Odry oraz uniemożliwia planowanie ich dalszego rozwoju w przyszłości. Mówiąc wprost w przypadku nie wkopania gazociągu, wypracowana przez
lata konkurencyjność portów w Szczecinie i Świnoujściu zdecydowanie zmaleje, co w konsekwencji prowadzić może do ich całkowitej degradacji.
W związku z powyższym Prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej
wystosował do Ministra Spraw Zagranicznych, Radosława Sikorskiego, do wiadomości ministra infrastruktury i ministra skarbu państwa pismo, w którym informuje o złożoności problemu oraz o jego możliwych
konsekwencjach dla funkcjonowania portów.
"Proponowane rozwiązanie techniczne ułożenia rurociągu na dnie morskim spowoduje według naszej wiedzy ograniczenie głębokości toru podejściowego, za czym
idzie realne zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi nie tylko dużych statków o zanurzeniu 13,2 metrów zawijających obecnie do portu w Świnoujściu. W konsekwencji dla budowanego w nim portu zewnętrznego
stworzy to barierę lub wręcz uniemożliwi zawinięcia dużych statków, o parametrach przekraczających ich dotychczasowe maksymalne zanurzenie dla Świnoujskiego portu"- pisze w liście do ministra
Sikorskiego, Jarosław Siergiej.
Prezes ZMPSiŚ w imieniu całego środowiska portowego zwrócił się do Radosława Sikorskiego z wnioskiem o podjęcie intensywnych działań zmierzających do wyeliminowania
wszelkich czynników mogących niekorzystnie wpływać na działalności portów w Szczecinie i Świnoujściu, związanych z planami budowy gazociągu Nord Stream.