W 2009 roku statki Polskiej Żeglugi Morskiej, przewiozły 21,2 mln ton ładunków. Pomimo kryzysu na
rynku żeglugowym armatorowi udało się utrzymać podobną ilość transportowanych ładunków, jaką przewiózł rok wcześniej (21,6 mln ton).
W strukturze przewozów w 2009 roku dominowało zboże i produkty
zbożowe - 5,7 mln ton. Przewóz tego ładunku wzrósł o 2,2 mln ton w stosunku do roku 2008 (3,5 mln ton). Spadła natomiast ilość transportowanego węgla i koksu : z 5,8 mln w 2008 roku do 4,3 mln ton w 2009.
Transport pozostałych ładunków w 2009 roku przedstawiał się następująco : nawozy - 1,2 mln ton (rok wcześniej - 1,0 mln ton), ruda żelaza - 883 tys. ton (2008 - 307 tys. ton), fosforyty - 784 tys. ton
(2008 - 1,4 mln ton), płynna siarka - 501 tys. ton (2008 - 442 tys. ton), wyroby stalowe - 306 tys. ton (2008 - 415 tys. ton), sucha siarka - 288 tys. ton (2008 - 562 tys. ton), inne - 884 tys. ton (2008
- 1,1 mln ton). W przewozach czarterowych statki PŻM przewiozły w 2009 roku 6,4 mln ton ładunków, w porównaniu z 6,9 mln ton w 2008 r. Jeśli chodzi o sposób zatrudnienia statków PŻM w 2009 dominowały
zafrachtowania pojedyńcze, stanowiąc 53,5 proc. ogółu przewozów (w 2008 było to 29,7 proc.). Z kolei przewozy realizowane na podstawie podpisywanych kontraktów znacznie się zmniejszyły: z 38 proc. w 2008
do zaledwie 16,6 proc. w 2009 roku.
Te kilkanaście procent przewozów to kontynuacja starych kontraktów podpisanych w 2008 roku i wcześniej, ponieważ ze względu na kryzys i ogólną niepewność co do
prognoz rynku, w 2009 roku nie podpisywano żadnych nowych kontraktów przewozowych.