Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Wojewoda Zachodniopomorski nadal nie zajął stanowiska

Morza i Oceany, 2010-01-20
Dotyczy: obniżenia stawki procentowej z 3% na 0,3% opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, będących własnością Skarbu Państwa, w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. wnioskiem znak: MN-I-2341/280/2009 z dnia 16 września 2009 r, zwrócił się o zmianę stawki procentowej z 3% na 0.3% opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, będących własnością Skarbu Państwa, w użytkowaniu wieczystym Spółki, pozostających w granicach portu morskiego w Szczecinie. Użytkownik wieczysty w powyższym wniosku podniósł, że stawka procentowa z tytułu użytkowania wieczystego działek gruntu, znajdujących się w granicach portu morskiego w Szczecinie, w wysokości 3%, jest w świetle obowiązujących przepisów niezasadna. Zgodnie z art. 72 ust. 3 pkt 1 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późno zmianami) "wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego jest uzależniona od określonego , w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa została oddana i wynosi za nieruchomości gruntowe oddane na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym ochrony przeciwpożarowej - 0,3% ceny...5) za pozostałe nieruchomości gruntowe - 3% ceny. Art. 72 ust.3 ustala, jakim gruntom przysługują określone stawki opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego. 0,3% ceny przysługuje m.in. za nieruchomości "oddane na cele obronności i bezpieczeństwa". Jak stanowi przepis art. 73 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy "jeżeli po oddaniu nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nastąpi trwała zmiana sposobu korzystania z nieruchomości, powodująca zmianę celu, na który nieruchomość została oddana, stawkę procentową opłaty rocznej zmienia się stosownie do tego celu". W rozumieniu ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. z 2001 r. Nr 122 poz. 1320 z późn. zmianami), przedsiębiorcą o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym jest przedsiębiorca realizujący zadania. o których mowa w art. 2, którego terenem działania jest obszar większy niż jedno województwo lub którego przedmiotem wykonywanej działalności jest eksploatacja lotnisk i portów morskich (art. 3 pkt. 1 cytowanej ustawy). Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podkreślił, że realizuje zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa określone wart. 2 pkt 3 i 4 powyższej ustawy. Zgodnie z normą prawną wynikającą z art. 91 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określiła rodzaje nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, uwzględniając ich przeznaczenie, wyposażenie i lokalizację. Jak stanowi przepis § 1 pkt 1 lit. g Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie określenia rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 207, poz. 2107) "za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa uznaje się nieruchomości wykorzystywane na porty i przystanie żeglugi śródlądowej, którym odrębne przepisy nadają znaczenie obronne". Przepisem odrębnym w wyżej opisywanej kwestii jest Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1571). W wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, znajdującym się w załączniku do rozporządzenia, w pkt. 122 wymieniony jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. w Szczecinie wraz z przedsiębiorcami realizującymi zadania portowe na obszarze administrowanym przez ZMPSiŚ S.A. Pismem z dnia 01 października 2009 r. Wydział Gospodarki Nieruchomościami zwrócił się do Biura Prawnego tut. Urzędu o opinię prawną w przedmiotowej sprawie. Art. 72 ust. 3 pkt. 1 i 5 stanowią: "wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego jest uzależniona od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa została oddana i wynosi za nieruchomości gruntowe oddane na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym ochrony przeciwpożarowej - 0.3% . , ceny... 5) za pozostałe nieruchomości gruntowe - 3% ceny". Należy przyjąć, że nie ma znaczenia. jakie zadania realizuje port, poza wynikającymi z umowy oddania gruntu w wieczyste użytkowanie. Wszelkie przepisy stwierdzające i uznające przedsiębiorstwo za mające szczególne znaczenie gospodarczo-obronne nie zmieniają uwarunkowań wynikających z ww. przepisów. Gdyby ustawodawca uznał, że przedmioty mające szczególne znaczenie gospodarczo-obronne mają płacić stawkę opłaty rocznej w innej wysokości niż 3% ceny, to winien był to uczynić w konkretnym przepisie. Art. 72 ust. 3 ustala, jakim gruntom przysługują określone stawki opłaty rocznej z tytułu wieczystego użytkowania. 0,3% ceny przysługuje m.in. za nieruchomości "oddane na cele obronności i bezpieczeństwa", a w tym przypadku nie ma podstaw prawnych do przyjęcia takiego celu w przypadku nieruchomości Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., gdyż na ten cel nieruchomości te nie zostały oddane. Wykonywanie innych ustawowych obowiązków. nie zmienia celu przeznaczenia nieruchomości, a celem spółki nie jest "cel obronny i bezpieczeństwa państwa", lecz osiąganie zysku z prowadzonej działalności gospodarczej. Biorąc powyższe pod uwagę Wydział Gospodarki Nieruchomościami pismem z dnia 30 listopada 2009 r. znak: WGNIV/JWI7227/1391/09 UNP. 54321/WGN/- XII/09 wystąpił do Wojewody Zachodniopomorskiego o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie. Na dzień dzisiejszy brak jest odpowiedzi na powyższe. P.S. Jest to opis procedury i tego co się wydarzyło. Najważniejszy jest ostatni akapit. Jest ważny, ponieważ opłaty za wieczyste użytkowanie na terenach należących do skarbu państwa przekazywane są do skarbu państwa za pośrednictwem wojewody. Jego opinia w tej sprawie jest więc nam potrzebna.
 
Piotr Landowski UM Szczecin
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl