Dwa z sześciu konsorcjów zainteresowanych wykonaniem falochronu osłonowego w Świnoujściu przeszły do dalszego etapu
postępowania. Inwestycja ta jest morską częścią przyszłego terminalu gazu skroplonego LNG.
Falochron o długości ok. 3 km będzie osłaniać wejście z Zatoki Pomorskiej do portu zewnętrznego w Świnoujściu.
Inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie obejmuje też dobudowanie do obecnego falochronu wschodniego ostrogi o długości ok. 256 m (zabezpieczającej port przed falowaniem) oraz budowę obrotnicy portowej i
toru podejściowego łączącego obrotnicę z istniejącym torem wodnym. W ten sposób powstanie półotwarty akwen o powierzchni ok. 130 ha.
Falochron pozwoli obsługiwać większe jednostki pływające, w tym
gazowce LNG. Ponadto zwiększy możliwości przeładunkowe portu.
Sześć konsorcjów złożyło wnioski o udział w postępowaniu dotyczącym wyboru wykonawcy falochronu. Urząd Morski w Szczecinie podał, że po
analizie poinformowano cztery konsorcja o odrzuceniu ich wniosków (mają tydzień na odwołanie), a do dalszego etapu przeszły wstępnie dwa pozostałe. W skład jednego wchodzą: holenderska firma Boskalis
International, Hochtief Polska i Hochtief Construction (Niemcy), Per Aarsleff AS z Danii, spółka Aarsleff z Warszawy i Korporacja Budowlana DORACO. Drugie to konsorcjum Energopolu Szczecin z Hydrobudową
Gdańsk, Przedsiębiorstwem Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska, holenderskimi firmami Van Oord Dredging and Marine Contractors, Van Oord Waterbouw, Van Oord Nederland oraz Van Oord Gulf FZE z siedzibą
w Dubaju.
Przypomnijmy, że wykonawca ma być wyłoniony w pierwszym kwartale br., a prace powinny ruszyć w drugim kwartale. Falochron ma zostać zbudowany do końca 2012 r., natomiast formalne
zamknięcie inwestycji zaplanowano na połowę roku 2013.