Dziś w stoczni New Times Shipyard, znajdującej się niedaleko Szanghaju, odbędzie się uroczyste
przekazanie najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej - m/s "Giewont".
Statek o nośności 80.000 ton będzie największym masowcem w historii Polskiej Marynarki Handlowej (choć mieliśmy już
większe tankowce). Należy jednocześnie do grupy największych statków, jakie mogą przepływać przez Kanał Panamski, więc w nomenklaturze żeglugowej określany jest jako panamax (lub kamsarmax - największych,
które mogą wpływać do portu Kamsar). M/s "Giewont" ma 230 metrów długości i ponad 32 metry szerokości. Jak duży jest to statek najlepiej obrazuje porównanie z transportem lądowym : ładunek jaki może
przewozić odpowiada pociągowi złożonemu z ok. 1330 węglarek o łącznej długości 32 kilometrów. Jednostka przystosowana jest do żeglugi oceanicznej i przewozu ładunków masowych takich jak węgiel, zboże,
ruda żelaza itd. Załogę statku stanowi 21 osób, a jednostką w jej dziewiczym rejsie dowodzi kpt. ż. w. Krzysztof Wasik ze Szczecina. M/s "Giewont" po wyjściu ze stoczni i zabunkrowaniu paliwa w Korei
przepłynie przez Pacyfik i odbierze w porcie Kalama, znajdującym się na zachodnim wybrzeżu USA ładunek zboża na rachunek jednego z największych domów zbożowych świata - firmy Cargill (time-charter). Ze
zbożem statek ponownie przepłynie przez Ocean Spokojny, by oddać ładunek w Chinach. M/s "Giewont" to już dziesiąty statek z realizowanego od 2008 roku programu odnowy tonażu PŻM (cały program
przewiduje odbiór 34 masowców). W 2008 roku odebrano cztery jednostki - wszystkie o nośności 38 tys. DWT ze stoczni Xingang, w 2009 - kontynuowano serię 38-tysięczników z Xingang - odebrano ich łącznie
5.
- 80-tysięcznik "Giewont" jest pierwszym z czterech masowców tej wielkości zakontraktowanych w stoczni New Times Shipyard (żadna z polskich stoczni produkcyjnych nie była zainteresowana budową
tej serii masowców) i jest jednocześnie pierwszym z jedenastu statków, jakie Polska Żegluga Morska spodziewa się odebrać w 2010 roku - mówi Krzysztof Gogol, doradca dyrektora naczelnego PŻM.
Natomiast
matką chrzestną m/s "Giewont" jest Elżbieta Peta - prezes szczecińskiej spółki PŻM - Polsteam Shipping Agency - dodaje K. Gogol.