Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

M/s "Giewont" wchodzi do floty PŻM

Morza i Oceany, 2010-01-07
Dziś w stoczni New Times Shipyard, znajdującej się niedaleko Szanghaju, odbędzie się uroczyste przekazanie najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej - m/s "Giewont". Statek o nośności 80.000 ton będzie największym masowcem w historii Polskiej Marynarki Handlowej (choć mieliśmy już większe tankowce). Należy jednocześnie do grupy największych statków, jakie mogą przepływać przez Kanał Panamski, więc w nomenklaturze żeglugowej określany jest jako panamax (lub kamsarmax - największych, które mogą wpływać do portu Kamsar). M/s "Giewont" ma 230 metrów długości i ponad 32 metry szerokości. Jak duży jest to statek najlepiej obrazuje porównanie z transportem lądowym : ładunek jaki może przewozić odpowiada pociągowi złożonemu z ok. 1330 węglarek o łącznej długości 32 kilometrów. Jednostka przystosowana jest do żeglugi oceanicznej i przewozu ładunków masowych takich jak węgiel, zboże, ruda żelaza itd. Załogę statku stanowi 21 osób, a jednostką w jej dziewiczym rejsie dowodzi kpt. ż. w. Krzysztof Wasik ze Szczecina. M/s "Giewont" po wyjściu ze stoczni i zabunkrowaniu paliwa w Korei przepłynie przez Pacyfik i odbierze w porcie Kalama, znajdującym się na zachodnim wybrzeżu USA ładunek zboża na rachunek jednego z największych domów zbożowych świata - firmy Cargill (time-charter). Ze zbożem statek ponownie przepłynie przez Ocean Spokojny, by oddać ładunek w Chinach. M/s "Giewont" to już dziesiąty statek z realizowanego od 2008 roku programu odnowy tonażu PŻM (cały program przewiduje odbiór 34 masowców). W 2008 roku odebrano cztery jednostki - wszystkie o nośności 38 tys. DWT ze stoczni Xingang, w 2009 - kontynuowano serię 38-tysięczników z Xingang - odebrano ich łącznie 5. - 80-tysięcznik "Giewont" jest pierwszym z czterech masowców tej wielkości zakontraktowanych w stoczni New Times Shipyard (żadna z polskich stoczni produkcyjnych nie była zainteresowana budową tej serii masowców) i jest jednocześnie pierwszym z jedenastu statków, jakie Polska Żegluga Morska spodziewa się odebrać w 2010 roku - mówi Krzysztof Gogol, doradca dyrektora naczelnego PŻM. Natomiast matką chrzestną m/s "Giewont" jest Elżbieta Peta - prezes szczecińskiej spółki PŻM - Polsteam Shipping Agency - dodaje K. Gogol.
 
Bogdan Tychowski
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl