Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Pomostówki nie na fali

Kurier Szczeciński, 2010-01-05
Od początku roku wszyscy pracodawcy zatrudniający osoby wykonujące pracę w tzw. szczególnych warunkach muszą płacić składki na specjalny fundusz, który zapewnia emerytury pomostowe. Takiego przywileju pozbawieni będą jednak polscy marynarze pracujący pod obcymi banderami, nawet jeśli zatrudniają ich krajowi armatorzy. Obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracowników urodzonych po 1948 r., którzy wykonują prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, wprowadza ustawa o emeryturach pomostowych. Chodzi tutaj m.in. o pracowników, których praca naraża na utratę zdrowia, wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym, czy ryzykiem. Ustawa wymienia tu cały szereg prac, m.in. w górnictwie, hutnictwie, przemyśle, ale także policji czy straży pożarnej. W wykazie znalazła się też praca na statkach żeglugi morskiej. Tu pojawia się jednak zasadniczy problem. Uciekając przed wysokimi kosztami krajowi armatorzy przeflagowali bowiem prawie wszystkie statki pod obce (tzw. tanie) bandery. Pływają pod nimi też jednostki zagranicznych firm żeglugowych, które zatrudniają Polaków. Podatki i składki ubezpieczeniowe są przez nich płacone według z reguły znacznie korzystniejszych przepisów kraju pochodzenia bandery. Oznacza to jednak, że równocześnie ci pracodawcy nie płacą za polskich marynarzy składek do krajowego ZUS-u. Podobnie będzie się działo także z Funduszem Emerytur Pomostowych. W efekcie, pomimo ustawowego zapisu, w praktyce marynarze nie będą mieli szans na uzyskanie emerytur pomostowych. Przeciwko takiemu rozwiązaniu protestują morskie związki zawodowe. Domagają się wyjaśnienia sytuacji marynarzy w tym kontekście i zmiany przepisów. - To rozwiązanie jest skandaliczne i trzeba je zmienić - ocenia Paweł Kowalski, przewodniczący "Solidarności" w Polskiej Żegludze Morskiej. - Jest polska własność statków, ale nie ma narodowej bandery i z tego powodu ci marynarze zostaną pozbawieni emerytur pomostowych. Pewnym rozwiązaniem tego problemu w przypadku polskich armatorów byłoby prze-flagowanie statków pod narodową banderę, ale muszą być do tego stworzone odpowiednie warunki. Pewną szansę na przeflagowanie statków narodowych armatorów stwarza niedawna zgoda Komisji Europejskiej na polską ustawę tonażową, która wprowadza ryczałtowy podatek płacony od tonażu posiadanej floty. Kluczowa pozostaje tu jednak ustawa o pracy na morskich statkach handlowych, która ma wprowadzić preferencyjne zasady płacenia podatku dochodowego i składek na ZUS od marynarskich płac. Jej najnowsza wersja wciąż znajduje się w konsultacjach społecznych z udziałem związków zawodowych i armatorów.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl