Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Unijna strategia dla Bałtyku

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2009-11-10
Strategia Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego ma być oficjalnie przyjęta podczas posiedzenia Rady Unii Europejskiej 29 października 2009 r. i od tego momentu będzie - wraz z jego integralną częścią, czyli Planem Działania - obowiązującym dokumentem Unii Europejskiej. Trzeba jednak być świadomym, że wiele z naszych już realizowanych przedsięwzięć, nawet jeśli nie jest to ich głównym celem, jest ukierunkowanych na poprawienie sytuacji w Regionie Morza Bałtyckiego. Uznała tak sama Komisja Europejska, wpisując już rozdzielone kwoty w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jako przewidywany budżet na rzecz realizacji strategii. O wypowiedź, jak to jest realizowane w Pomorskiem, poprosiliśmy wicemarszałka tego województwa Mieczysława Struka: - Województwo pomorskie, działając w interesie swoim, Polski, ale i całego Regionu Morza Bałtyckiego (RMB), intensywnie usprawnia sieć połączeń transportowych. Mam tu na myśli zarówno projekty infrastrukturalne, takie jak modernizacja i powiększenie Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy oraz budowę nowych połączeń drogowych i centrów logistycznych, ale też prace lobbingowe i promocyjne. Warto tu wspomnieć o zorganizowanym niedawno w Gdańsku razem z Komisją Europejską, Agencją Wykonawczą ds. Innowacji i Konkurencji oraz Ministerstwem Infrastruktury, międzynarodowym dniu informacyjnym programu Marco Polo, promującym rozwój czystych ekologicznie połączeń intermodalnych. Innym przykładem jest konferencja dotycząca miejsca portów w rozwoju regionalnym i konieczności zwiększenia wpływu samorządów na ich funkcjonowanie. Także udział województwa pomorskiego w październikowych Dniach Otwartych w Brukseli i Gdańsku poświęcony jest tematowi korytarzy transportowych. Kolejny duży i ważny blok to innowacyjność, w której RMB jako całość przoduje na tle innych europejskich regionów. W dniach 28 - 29 października w Gdańsku z inicjatywy marszałka województwa pomorskiego oraz prezydenta Gdańska odbędzie się Globe Forum - w dużej mierze poświęcone właśnie innowacyjności oraz komercjalizacji prac naukowo-badawczych. To duża, międzynarodowa konferencja organizowana pod patronatem Lecha Wałęsy i wicepremiera Waldemara Pawlaka, wspólnie z partnerami szwedzkimi. Warto zauważyć, że założycielem Globe Forum jest Johan Górecki (współtwórca Skypea), o polskich korzeniach. Podczas konferencji wręczane będą nagrody (Globe Forum Award) w dziedzinie "Innowacja Zrównoważonego Rozwoju" i "Gmina Zrównoważonego Rozwoju". Firmy innowacyjne mogą też wziąć udział w konkursie innowatorów. "Gospodarka morska jako sektor innowacyjny" to temat kolejnej konferencji w Gdańsku, planowanej na 6 listopada br., z udziałem wiceminister infrastruktury Anny Wypych-Namiotko. Jednym z ciekawszych i bardziej obiecujących punktów tej konferencji będzie prezentacja Pomorskiego Klastra Morza i Zlewiska Wisły. Oczywiście nie koncentrujemy się na samych konferencjach - stanowią one jednak dobre uzupełnienie licznych inwestycji i projektów. Wykorzystując fundusze unijne, realizujemy projekty wspierające współpracę uczelni i jednostek naukowo- badawczych z przedsiębiorstwami, wspieramy działania proinnowacyjne oraz tworzymy lepsze warunki dla firm innowacyjnych czy badań naukowych. Dobrymi przykładami są tutaj m.in.: projekt InnoPomorze, powiększenie Gdańskiego Parku Technologicznego, Centrum Biotechnologii czy powołanie do życia we współpracy z województwem warmińsko-mazurskim Bałtyckiego Klastra EcoEnergetycznego. Niezwykle szeroki zakres mają inwestycje w czyste technologie w energetyce. Mam tu na myśli głównie rozwój energetyki wiatrowej, budowę licznych małych biogazowni, prace dążące do budowy elektrowni jądrowej, ale także działania promujące i wspierające zmniejszenie zużycia energii, jak np. ocieplanie budynków. Nieco innym typem działań wpisujących się w realizację Strategii dla Regionu Morza Bałtyckiego są projekty w ramach Programu Bałtyckiego oraz Programu Południowego Bałtyku. Ciekawym wyzwaniem będzie też dla nas planowany udział Pomorza w roli lidera projektu flagowego z zakresu promocji dziedzictwa kulturowego i unikalnych krajobrazów, w ramach filara turystycznego Planu Działania Strategii Bałtyckiej, którego koordynatorem ma być Meklemburgia-Pomorze Przednie. Będzie to zadanie trudne, bo Strategia Bałtycka jest czymś absolutnie nowym, współpraca wielu partnerów regionalnych i instytucjonalnych na rzecz rozwiązań systemowych jest niełatwa, a cel ambitny. Chcemy wspólnie doprowadzić do sytuacji, że Region Morza Bałtyckiego zostanie wypromowany jako bardzo atrakcyjny dla turystów z całego świata, w tym Japonii, Chin i USA, ale też i dla mieszkańców naszego regionu, którzy nadal jeszcze nie odkryli uroków i wartości kulturowej i turystycznej RMB. I na koniec kolejne ambitne przedsięwzięcie, którym jest konferencja wysokiego szczebla organizowana w listopadzie 2009 r. w Brukseli z inicjatywy przewodniczącego Związku Województw RP, marszałka Jana Kozłowskiego. Poświęcona ona będzie kolejnej perspektywie finansowej UE na lata 2014 -2 020. Debata z udziałem m.in. przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso, przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka, Danuty Huebner, Janusza Lewandowskiego oraz wysokich przedstawicieli naszego rządu stanowić będzie ważny element dyskusji o przyszłym kształcie polityki spójności, a więc i ocenie próby przejścia na budowanie strategii makroregionalnych takich jak Strategia dla Morza Bałtyckiego i ich finansowania. Musimy też pamiętać, że Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego ma być dokumentem "żywym", który będzie dostosowywany do zmieniającej się sytuacji, a pierwszy przegląd efektów jego realizacji nastąpi podczas polskiego przewodnictwa w Unii Europejskiej w drugiej połowie roku 2011. Województwo pomorskie będzie aktywnie uczestniczyć w każdym elemencie tego procesu, starając się wpływać na jego kształt i jak najlepiej wykorzystywać pojawiające się możliwości.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl