Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Patrząc wstecz

Namiary na Morze i Handel, 2009-11-27

Prognozowanie trendów w żegludze jest obecnie trudne, ale warto spojrzeć wstecz, by zobaczyć, przez co już ona przeszła. Pewne pojęcie o tym dają statystyki publikowane przez European Liner Affairs Association (ELAA). Widać wyraźnie, które relacje zostały szczególnie mocno dotknięte kryzysem, a które potraktował on łagodniej. Największemu ograniczeniu, w pierwszym półroczu tego roku (patrz: tabela), uległa wymiana handlowa między Europą a Ameryką Północną, gdzie przewozy, w imporcie, uległy spadkowi o niemal 1/3, a w eksporcie - o 1/5. Potężny spadek, w porównaniu z I połową 2008 r., - o 21,8%, odnotowano w imporcie z Azji, ale np. europejski eksport na tamtejsze rynki trzymał się znacznie lepiej, gdyż spadł w I półroczu tylko o 8,4%. Zresztą i tam wyraźnie widać różnice w tym względzie, gdyż wymiana z subkontynentem indyjskim i Środkowym Wschodem uległa ograniczeniu w imporcie i eksporcie, odpowiednio, "tylko " o 10,6 i 4,6%. Jeszcze lepiej wyglądało to w wymianie z północną częścią Afryki, a wewnątrzeuropejski ruch kontenerów odnotował w I półroczu znikome właściwie spadki. Potężnie za to zmalał europejski eksport na rynki Ameryki Południowej i Centralnej (-27%), jakkolwiek import z tamtego kierunku (-12,5%) - znacznie mniej. W ogóle, jeśli chodzi o głębokość recesji, najbardziej dotknięty nią został handel transatlantycki, gdyż ruch kontenerów między Europą a Ameryką Północną zmalał aż o 26,2%, a z Ameryką Łacińską- o 18,2%. Równie wielki spadek (o 18%) nastąpił w kontenerowych przewozach między Europą a Azją, co jest o tyle dotkliwe, że to właśnie one szczególnie ważą w obrotach światowego handlu, gdyż daleko wyprzedzają obroty we wszelkich innych relacjach. Pocieszające jest jednak to, że - jak na to wskazują późniejsze dane statystyczne - już w miesiącach letnich przewozy kontenerowe z Europy do krajów Dalekiego Wschodu zaczęły szybko wzrastać - i np. w sierpniu br., gdy przewieziono 470 tys. TEU, byty one o 9,7% wyższe niż w analogicznym miesiącu roku poprzedniego, przy czym większa w tym była zasługa krajów północnej, niż południowej części naszego kontynentu. Znacznie gorzej przedstawiały się jednak sierpniowe przewozy w odwrotnym kierunku, gdzie wolumen zmalał o 11%, do 1,08 mln TEU. Co ciekawe jednak, mimo iż na pierwszy rzut oka wydaje się, że proporcje wymiany jeśli chodzi o TEU, są tu mocno zaburzone, gdyż mają się jak 1:2, niemniej zupełnie inaczej wygląda to, gdy chodzi o wagę przewożonych ładunków - te idące na Wschód są przeciętnie znacznie cięższe, stąd niekiedy nie całkiem wypełnione kontenerami statki osiągają kres swojej ładowności. Na skutek komasacji serwisów i wycofania części statków, jak podaje ELAA, niektórzy armatorzy mogli sobie pozwolić na luksus podnoszenia stawek, a nawet rezygnacji z mało opłacalnych ładunków, jak makulatura.
 
(MB)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl