Aż 70 przedstawicieli 34 firm wzięło udział w seminarium informacyjnym dotyczącym budowy stanowiska dla statków LNG
w świnoujskim porcie. Wykonawcę tej części gazoportu poznamy wiosną przyszłego roku.
Na inwestycję, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, składa się: stanowisko rozładunkowe
wraz z niezbędnym wyposażeniem do bezpiecznego cumowania, rozładunku i postoju statku, platforma technologiczna z budynkami i urządzeniami do obsługi poboru wody morskiej na potrzeby terminalu
regazyfikacji LNG oraz zapewnienia ochrony przeciwpożarowej instalacji, estakada pod rurociągi technologiczne LNG, a także zbiornik na awaryjne wycieki gazu.
Na seminarium, zorganizowanym 26
listopada przez ZMPSiŚ, przedstawiono jej zakres. Omówiono też procedury tzw. kwalifikacji wstępnej, podczas której potencjalni wykonawcy złożą wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu. Mają na to
czas do 22 grudnia. Rozstrzygnięcie tego pierwszego etapu postępowania nastąpi 29 stycznia 2010 r. Do drugiego etapu przejdą firmy, które spełnią wszystkie postawione warunki. Zostaną zaproszone do
złożenia ofert cenowych, na co będą miały czas do 1 kwietnia, natomiast na 30 kwietnia przyszłego roku zaplanowano podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu.
W lipcu powinny się rozpocząć roboty
czerpalne. Podczas budowy nabrzeża do rozładunku LNG konieczne będzie bowiem przeprowadzenie prac pogłębiarskich, żeby uzyskać wymaganą głębokość techniczną. Zakończenie budowy stanowiska dla statków,
platformy technologicznej i estakady gazociągowej przewiduje się do końca czerwca 2012 r., a cała inwestycja ZMPSiŚ ma być gotowa pięć miesięcy później. Szacowany koszt przedsięwzięcia przekracza 200 mln
zł.
- Budową zainteresowane są zarówno firmy polskie, jak i zagraniczne - mówi Władysław Lisewski, dyrektor ds. rozwoju portów ZMPSiŚ. - Wśród tych drugich są między innymi niemieckie, belgijskie
i izraelskie. Są takie, które budowały duże inwestycje w Dubaju czy Katarze.
Można powiedzieć, że to światowa czołówka. Centralnym miejscem portu zewnętrznego w Świnoujściu będzie stanowisko do
rozładunku LNG, jednak budowa falochronu da w przyszłości możliwość przeładunku innych towarów. Port będzie obsługiwał statki o długości do 300 m i zanurzeniu do 13,5 m - w tym gazowce LNG. Dodajmy, że
przedsięwzięcie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście to tylko część przyszłego gazoportu. Spółka Polskie LNG odpowiada za budowę terminalu regazyfikacji skroplonego gazu LNG, a Urząd Morski w
Szczecinie - za budowę falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu i przebudowę istniejącego falochronu wschodniego.