Mimo kryzysu i spadku przeładunków Zarząd Morskich Portów Szczecina i
Świnoujścia będzie miał zysk za ten rok - na prawie 6 milionów złotych.
- Porty w Szczecinie i Świnoujściu kryzys dotknął w podobnym stopniu jak porty w krajach Europy Zachodniej. Powoli jednak
ładunki zaczynają wracać do portów, choć niektóre towary zniknęły prawie całkowicie - mówił dziś Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecina i Świnoujścia.
Poniesione nakłady w
wysokości 181,8 ml. zł. sfinansowano: Środki z EFRR - 73,4 mln. zł. Kredyt z Banku Światowego - 38,0 mln.zł. Środki z Funduszu Schengen - 2,5 mln.zł. Środki własne - 67,9 mln. zł. W wyniku zrealizowanych
inwestycji do eksploatacji w latach 2006-2008 przekazano środki trwałe o wartości 204,0 mln. zł.
Do najważniejszych zrealizowanych inwestycji wymienić należy:
Budowa infrastruktury
portowej na Ostrowie Grabowskim - W 2007r. zakończono roboty związane z makroniwelacją terenu, docelowym odwodnieniem, przebudową sieci kanalizacji tłocznej do oczyszczalni "Międzyodrze", budową
wodociągu i sieci teletechnicznej, które sfinansowano ze środków własnych. W I półroczu 2008 zakończono cały zakres rzeczowy zasadniczej inwestycji obejmującej budowę: nb. Fińskiego, Przejściowego, rampy
ro-ro z umocnieniem dna, placu manipulacyjnego, ul Logistycznej, układu torowego, systemu elektroenergetycznego, pola refulacyjnego o wartości 77,2 mln.zł. Inwestycja sfinansowana w 75% ze środków EFRR ,
dopełnieniem był kredyt z Banku Światowego i środki własne. Inwestycja o wartości całkowitej 101,6 mln.zł., sfinansowana ze środków EFRR w wys. 53,4 mln.zł., kredytu BŚ w wys. 20,5 mln.zł. oraz środków
własnych.
Budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w porcie w Szczecinie Zakres rzeczowy inwestycji obejmujący przygotowanie terenu oraz budowę: dróg dojazdowych,
torów kolejowych, parkingu z zapleczem socjalnym, systemu elektroenergetycznego, sieci wodno-kanalizacyjnej, deszczowej i teletechnicznej finansowany był w 75% ze środków EFRR. Natomiast pozostałe koszty
(likwidacja ogrodów działkowych, koszty Inżyniera Kontraktu, itp.) sfinansowano z własnych środków. Inwestycja zakończona w IV kwartale 2007r. Całkowita wartość inwestycji 36,1 mln. zł., uzyskane
dofinansowanie z EFRR wyniosło 20,0 mln.zł.
Budowa infrastruktury portowej na płw. Katowickim - W 2007r. zakończono roboty objęte kontraktem: przebudowano ulicę Cłową i Węglową z
oświetleniem i dodatkowym pasem postojowym dla samochodów ciężarowych, nasypy przeciążające na polu A i B oraz dodatkowo w ramach kontraktu uzdatniono teren o pow. 2,6ha pomiędzy wiaduktem E2 a placem
składowym firmy NORDKALK. Zakres ten sfinansowano kredytem z Banku Światowego w wys. 17,5 mln.zł. Wartość kosztorysowa zrealizowanego I etapu 20,3 mln.zł.
System bezpieczeństwa i monitoringu
obsługi pasażerów w BPM w Świnoujściu - w związku z podpisanym Układem w Schengen należało dostosować Bazę Promów Morskich w Świnoujściu do wymogów układu i przygotować istniejące systemy terminalu do
ścisłej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa między państwami - sygnatariuszami. Inwestycję o wartości kosztorysowej 2,6 mln.zł. zakończono w 2007r. i sfinansowano ze środków Schengen w wys. 2,5
mln.zł.
Budowa stacji transformatorowej w rej. ZUŻ i PCWM - Konieczność budowy nowej stacji transformatorowej wynikła z faktu, że istniejąca była wyeksploatowana technicznie, miała
przestarzałą aparaturę i nie zapewniała bezpiecznej obsługi. Inwestycja polegała na budowie budynku stacji transformatorowej wraz z wyposażeniem, wymianę sieci kablowej SN i NN, zakup kontenerowej stacji
transformatorowej dla obsługi placów montażowych. Inwestycję o wartości 3,9 mln.zł. zakończono w 2009r . i sfinansowano ze środków własnych.
Budowa magazynu drobnicy na nb. Słowackim wraz
zasilaniem - W związku z podpisaniem umowy na zamianę nieruchomości (m.in. nabrzeża Starówka) z Gminą Miastem Szczecin i utraceniem powierzchni składowych przez Spółkę z o.o. PCC Port Szczecin
wybudowano magazyn do składowania drobnicy na nabrzeżu Słowackim wraz z zasilaniem. Inwestycja o wartości 5,6 mln.zł. zakończona w 2009r. i sfinansowana ze środków własnych.
Przebudowa nb.
Górników w porcie w Świnoujściu - w roku 2006 zakończono jedną z największych inwestycji o wartości kosztorysowej 69,6 mln. zł., sfinansowaną ze środków własnych ZMPSiŚ S.A. Przebudowane nabrzeże
uzyskało uniwersalny charakter, długość 330m i głębokość techniczną 14,0m.
Inwestycje realizowane z własnych środków
Przebudowa torów poddźwigowych na nb. Słowackim - z uwagi
na zły stan techniczny torów poddźwignicowych podpisano porozumienie z Elewator Ewa Sp. z o.o. na przebudowę torów poddźwigowych na długości 250m. Inwestycja o wartości 0,7 mln. zł. finansowana z własnych
środków, zostanie zakończona w 2010r.
Przebudowa torów poddźwigowych na nb. Gliwickim - z uwagi na zły stan techniczny torów poddźwignicowych podpisano porozumienie z Bulk Cargo Port
Szczecin Sp. z o.o. na przebudowę torów poddźwigowych na długości 229m. Inwestycja o wartości 1,2 mln. zł. finansowana z własnych środków, zostanie zakończona w 2010r.
Przebudowa torów
poddźwigowych na nb. Hutników - z uwagi na zły stan techniczny torów poddźwignicowych przesłano do podpisania porozumienie z PHŚ Sp. z o.o. na przebudowę torów poddźwigowych na długości 225m.
Inwestycja o wartości 1,1 mln. zł. finansowana z własnych środków, zostanie zakończona w 2010r.
Zasilanie dla magazynu śruty sojowej na nb. Słowackim - inwestycja obejmuje budowę
kontenerowej stacji transformatorowej wraz z linia kablowa 15kV. Inwestycja o wartości 1,6 mln. zł. finansowana z własnych środków, zostanie zakończona w 2010r.
Budowa stacji transformatorowej
na nabrzeżu Portowców Świnoujściu - inwestycja obejmuje budowę stacji transformatorowej wraz z przyłączami: NN, SN i teletechnicznymi dla terminalu przeładunkowo-składowego śruty sojowej i rzepakowej
zrealizowanego przez BUNGE. Koszt budowy stacji z przyłączami 1,7 mln. zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z własnych środków i zakończona w 2010r.
- Realizacja dużych przedsięwzięć
inwestycyjnych zwiększa zdolności przeładunkowe i rozwojowe portów, ale jednocześnie absorbuje większość środków finansowych. W związku z tym, sukcesywne odtwarzanie majątku portowego w ramach małych
inwestycji modernizacyjnych realizowane jest w miejscach najbardziej newralgicznych dla sprawnego funkcjonowania infrastruktury portowej - powiedział Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ SA (na zdjęciu)
Władysław Lisewski odpowiedzialny za inwestycje zapewnił, że mimo kryzysu wszystkie zaplanowane przedsięwzięcia budowlane w porcie będą kontynuowane, najważniejsza inwestycja to stanowiska postojowe w
gazoporcie.