Nie Drobnica ani PCC, lecz DB Port Szczecin. Największa specjalizująca się w drobnicowych przeładunkach spółka w
szczecińskim porcie zaprezentowała się w barwach niemieckich kolei, które obiecują otworzyć przed nią europejskie tory.
Zmiany własnościowe w Drob-nicy Port Szczecin rozpoczęły się na początku 2007
r., kiedy 45 proc. jej udziałów kupił PCC Raił. Był to wtedy drugi pod względem wielkości prywatny przewoźnik kolejowy w Polsce, który szybko awansował na pierwszą pozycję w kraju. Po zakupie udziałów w
Drobnicy PCC Raił o 5 min zł podwyższyło kapitał spółki, w efekcie należało do niego już ponad 91 proc. jej kapitału zakładowego. Pozostałe udziały mieli obecni i byli pracownicy Drobnicy. Po pierwszych
zmianach własnościowych zmieniła się też nazwa spółki na PCC Port Szczecin.
Kolej wyznacza kierunek
Jak się jednak okazało, była to tylko przygrywka do kolejnej zmiany właściciela
drobnicowej spółki. Na początku tego roku podpisana została bowiem umowa, na podstawie której właścicielem PCC Raił w Polsce został DB Schenker - spółka zależna niemieckich kolei Deutsche Bahn. Po
wyrażeniu zgody na tę operację przez Komisję Europejską fuzja doszła do skutku.
Kolejnym krokiem była druga w ciągu ostatnich dwóch lat zmiana nazwy dawnej Drobnicy, która teraz nazywa się DB Port
Szczecin. Spółka zaprezentowała się w nowych barwach na specjalnym spotkaniu zorganizowanym w porcie dla jej kontrahentów i współpracowników. Podczas prezentacji Mark Nauwelaers, prezes DB Port Szczecin,
mówił o planach nowego właściciela, które zakładają przekształcenie spółki w morsko-kolejowy węzeł łączący północną i południową Europę.
- Połączenie PCC Raił i DB otwiera nowe możliwości przed spółką.
Szczecin leży na początku korytarza łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Ma on bardzo atrakcyjną lokalizację - mówił prezes.
Realizację tych planów ma ułatwić potencjał Deutsche Bahn, który jest
największym przewoźnikiem kolejowym i operatorem logistycznym w Europie. Istotny jest także fakt, że Szczecin jest bałtyckim portem leżącym najbliżej pięciu europejskich stolic: Berlina, Pragi, Wiednia,
Budapesztu i Bratysławy-oraz adriatyckich portów - Triestu i Kopru. Dla spółki ważny jest także krajowy transport kolejowy. Jeden z jego głównych korytarzy wiedzie właśnie ze Szczecina na południe
Polski.
Spółka zatrudnia w tej chwili 380 osób. Ma 3 kilometry nabrzeży i 40 dźwigów. W jej ofercie znajdują się połączenia liniowe z Finlandią i Afryką. Obsługuje też od 4 do 6 zawinięć kontenerowych
dowozowców (feederów) tygodniowo, które pływają do Hamburga, Bremerhaven i Rotterdamu. Poza kontenerami przeładowuje także inne rodzaje ładunków, w tym konwencjonalną drobnicę i sztuki ciężkie.
DB Port
Szczecin twierdzi, że jako jedyny w Polsce może pochwalić się certyfikatem NATO, który umożliwia mu przeładunki sprzętu wojskowego transportowanego na poligony i zagraniczne misje. Udało mu się także
spełnić standardy Container Security Initiative (CSI). Dzięki temu kontenery, które wychodzą z nabrzeży spółki, nie muszą przechodzić dalszej inspekcji podczas podróży do Stanów Zjednoczonych.
Strategiczny terminal
Obecnie najważniejszą inwestycją DB Port Szczecin jest uruchomienie nowego terminalu kontenerowego na Ostrowie Grabowskim. Ma on odciążyć obecną bazę kontenerową przy
Nabrzeżu Czeskim. Jego place składowe będą w stanie pomieścić do 1200 kontenerów równocześnie. W efekcie zdolności przeładunkowe firmy wzrosną z obecnych ok. 80 tys. 20-stopowych kontenerów rocznie do
ponad 200 tys. Terminal będzie miał dostęp do nowo wybudowanego Nabrzeża Fińskiego o długości 240 metrów. Będą mogły przybijać do niego statki o zanurzeniu 9,15 metra i nośności 30 tys. ton. Na terenie
terminalu pracować będą zakupione przez spółkę w zeszłym roku ośmiokołowe suwnice bramowe RTG-35 o nośności 35 ton każda oraz dwa dźwigi Gottwald, które mogą podnosić ładunki ważące do 100 ton.
Start
nowej inwestycji opóźnił się z powodów formalnych. Były one związane z niewielką działką, na której terenie pierwotnie znajdowała się woda będąca własnością Skarbu Państwa. Zarząd Morskich Portów Szczecin
i Świnoujście zasypał ją jednak i w tym momencie stała się ona własnością miasta Szczecina. Z tego powodu Ministerstwo Skarbu Państwa wstrzymało na wniosek portu postępowanie, którego efektem miała być
zgoda na wydzierżawienie terenów terminalu drobnicowej spółce. Na początku roku prezydent Szczecina zwrócił się do MSP o zgodę na przekazanie portowemu zarządowi problematycznej działki. Procedury
niedawno udało się zakończyć i teren terminalu mógł zostać wydzierżawiony jego operatorowi. W tej chwili trwają na nim jeszcze ostatnie prace budowlane, m.in. przy budowie drogi łączącej go z resztą
portu. Przeładunki kontenerów mają rozpocząć się w nim w pierwszym kwartale przyszłego roku. Według planów, cała inwestycja powinna zostać zakończona w 2011
r.