Od grudnia 2009 r. światowy operator kontenerowy Maersk Line przedłuży swój dalekowschodni serwis AE10 do
terminala DCT Gdańsk, gdzie regularnie, co tydzień zaczną teraz zawijać statki oceaniczne o pojemności 8000 TEU.
Wprowadzenie bezpośredniego połączenia do DCT Gdańsk zmieni dynamikę obsługi regionu
Morza Bałtyckiego i otwiera nową erę morskiego transportu kontenerowego w tej części świata. W wyniku tego DCT Gdańsk SA staje się największym terminalem kontenerowym w Polsce.Pierwszą podróż w ramach
zmodernizowanego serwisu AE10 wykona mv "Maersk Taikung" (o pojemności 8200 TEU), który wypłynie z Szanghaju w dniu 1 grudnia z planowanym zawinięciem do DCT Gdańsk w dniu 5 stycznia 2010. Zgodnie z
rozkładem rotacja statku będzie wyglądała następująco: Ningbo, Shanghai, Kaohsiung, Yantian, Hong Kong, Tanjung Pelepas, Le Havre, Zeebrugge, Gdańsk, Göteborg, Aarhus, Bremerhaven, Rotterdam, Singapur,
Hong Kong, Kobe, Nagoya, Shimizu, Yokohama, Ningbo.
Zdobycie takiego serwisu jest podwójnym sukcesem DCT Gdańsk, i jak wyjaśnia jej Prezes Boris Wenzel: "To historyczny moment dla polskiego
przemysłu portowego. Przez niemal 40 lat ustanowiono wiele bezpośrednich połączeń kontenerowych łączących Azję i Europę, w większości kończących się w portach niemieckich, gdyż oparte są one na pośrednich
przeładunkach kontenerów trafiających potem w rejon Skandynawii i na cały Bałtyk. Wielu analityków wątpiło w ekonomiczny sens wysyłania statków typu Post-Panamax w rejon Morza Bałtyckiego, my jednak
byliśmy przekonani, że duże statki będą zawijać bezpośrednio do Gdańska, który stanie się bramą dla Europy centralnej i Rosji."
"Światowy kryzys przyspieszył uruchomienie bezpośrednich zawinięć
do Polski. Jesteśmy przekonani, że kolejne linie zdecydują się dodać DCT Gdańsk do swoich głównych serwisów liniowych i dlatego już planujemy warunki zwiększenia naszej zdolności przeładunkowej."
Komentując krótki okres czasu, jaki minął od rozpoczęcia współpracy pomiędzy DCT Gdańsk a Maersk Line, Boris Wenzel stwierdził:
"Wiedzieliśmy, że będziemy musieli zapewnić doskonałą obsługę,
aby uzasadnić trafność wyboru naszego terminalu. Nasi pracownicy spisali się świetnie, gdyż każdorazowo obsługiwali statki Maersk Line z najwyższą wydajnością. Terminal DCT Gdańsk od dłuższego czasu
plasuje się na pierwszym miejscu wśród terminali północnej Europy w rankingach własnych (tzw. scorecard) firmy Maersk."
DCT Gdańsk liczy na to, że inni najwięksi przewoźnicy kontenerowi pójdą w
ślady Maersk Line i rozszerzą swoją ofertę poprzez włączenie do niej DCT Gdańsk. Boris Wenzel dodaje: "Polska jest krajem o prawie 40 milionowej populacji i nie powinna być zależna tylko od morskich
linii dowozowych, czy połączeń lądowych z Hamburgiem, Bremerhaven czy Rotterdamem, gdy jednocześnie DCT jest w stanie przyjąć i obsłużyć duże statki, które zawijają do tamtych portów."
DCT Gdańsk
oferuje idealne warunki do obsługi statków wszystkich rodzajów i wielkości, posiada najdłuższą bocznicę kolejową wśród polskich terminali, oferuje doskonałe połączenia kolejowe z zapleczem. Ponad 200 ha
terenów w pobliżu terminalu jest obecnie przedmiotem przetargu, a przeznaczonych pod budowę parku logistycznego. Zarówno terminal jak i infrastruktura kolejowa mają znaczny potencjał do dalszego rozwoju,
który pozwoli konkurować DCT Gdańsk z portami niemieckimi, czy państw Beneluksu.
W średnioterminowej perspektywie, terminal DCT Gdańsk powinien rozwijać się jako brama dla całej Europy centralnej,
gdyż do obsługi tej destynacji jest znacznie lepiej położony od portów niemieckich.