Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Niepokój w stoczniach.

Kurier Szczeciński, 2009-10-20
W Niemczech trwa powyborcze konstruowanie nowego rządu koalicji CDU/FDP, które ma skończyć się w tym tygodniu, powstają też rządy w landach, w których wybory odbyły się niedawno, jak na przykład w Brandenburgii, gdzie SPD tworzy nowy, czerwono-czerwony rząd z Lewicą. Trwają też ostre dyskusje o stanie niemieckiej gospodarki, między innymi morskiej. Ale najpierw wiadomość najnowsza. W sobotę w saksońskim dzienniku "Leipziger Volkszeitung" opublikowane zostały analizy Instytutu Badań nad Gospodarką działającego w Halle. W roku 20. rocznicy zjednoczenia Niemiec są one bardzo pesymistyczne. Otóż naukowcy z Halle twierdzą, że wyrównanie wartości produkcji na jednego mieszkańca w obu częściach Niemiec, zachodniej i wschodniej, nastąpi dopiero za... 50 lat! Tak bardzo gospodarka wschodnich Niemiec jest zapóźniona. - Rozwijała się szybko w latach 1991-95, a potem zwolniła tempo i do dziś drepcze - twierdzi Udo Ludwig, ekspert instytutu z Halle. Inne dane potwierdzają te informacje. W Bawarii, najbogatszym landzie RFN, przeciętny gospodarstwo domowe ma roczny budżet 61 600 euro, a w landzie najbiedniejszym, wschodnioniemieckiej Saksonii-Anhalt - 26 600 euro. Wschodnie landy zamykają tabelę budżetów gospodarstw domowych w kolejności: Turyngia, Saksonia, Berlin Wschodni, Brandenburgia, Meklemburgia-Pomorze Przednie, Saksonia-Anhalt... Dramat przeżywa niemiecka gospodarka morska, której duża część zlokalizowana jest w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Niektóre zakłady na jakiś czas wstrzymały produkcję, a pod koniec września ulicami Rostoku przeszły demonstracje stoczniowców zaniepokojonych o miejsca pracy. Hamburski "Bild" pisał nawet, że tradycyjne zawody morskie są na wymarciu. W 1990 roku w stoczniach Meklemburgii-Pomorza Przedniego pracowało 11 700 osób, teraz - 3000 osób, w rybołówstwie - 2100 osób, teraz - 300 i tendencja jest spadkowa. Również w rolnictwie landu wiedzie się nie najlepiej: w czasach NRD pracowało w nim 80 tysięcy osób, teraz 24 tysiące. Wszystkie stocznie niemieckie są sprywatyzowane, a największe zmieniły w bieżącym roku właścicieli i proces ten się nie kończy. W tym roku zawarły tylko pięć nowych kontraktów. Eksperci podkreślają, że jedynym ratunkiem dla nich jest zaniechanie produkcji masowców i kontenerowców, a produkcja statków wymagających nowoczesnych technologii: jachtów oceanicznych, okrętów wycieczkowych, statków żeglugi przybrzeżnej. Rząd federalny ma wspierać proces restrukturyzacji produkcji i ochraniać miejsca pracy. Rząd Meklemburgii-Pomorza Przedniego, mimo napiętego budżetu, zdecydował się ostatnio wesprzeć "dziurę w budżecie likwidacji" prywatnej stoczni Hegemanna w Stralsundzie 12 mln euro dotacji i udzielić jej gwarancji na 16 mln euro kredytu bankowego. W niedzielę ciekawa informacja nadeszła z Hamburga. Otóż Thyssen-Krupp AG również restrukturyzuje swoje stocznie i większą część stoczni hamburskich chce sprzedać konsorcjum arabskiemu. Z Abu Dhabi MAR Group, którą prowadzi szejk Hamdan bin Zajed al-Nahjan, członek rodziny panującej w Abu Dhabi, planuje powołać wspólną firmę joint ventures do budowy statków morskich. Arabski partner ma przejąć większość produkcji jachtów oceanicznych i stoczni remontowych, ThyssenKrupp Marine Systems ma zachować decydującą pozycję, jeśli chodzi o know-how projektów dla marynarki niemieckiej i produkcję dla NATO. Grupa z Abu Dhabi chce też wziąć na siebie odpowiedzialność za tzw. Region MENA (Bliski Wschód / Północna Afryka). Związki zawodowe już ogłosiły, że w związku z tymi planami boją się o miejsca pracy. Zanim ewentualny kontrakt zostanie zawarty, musi uzyskać pozytywną opinię odpowiednich komórek rządu federalnego, które już zapowiedziały, że przeprowadzą dokładne badania planów.
 
(b.t.)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl