Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 (Central European Transport Corridor) to oś komunikacyjna
łącząca obszar Morza Bałtyckiego z Adriatyckim. Regiony, przez które biegnie, zabiegają o wpisanie tego projektu do unijnej strategii, by w przyszłości uzyskał on dofinansowanie.
Korytarz CETC ma
przynieść korzyści krajom i regionom, przez które przechodzi (w tym naszemu województwu). Jednocześnie na ich rozwoju zyskałaby cała Unia Europejska. Wśród korzyści wymienia się m.in. wzrost
konkurencyjności polskich regionów w procesie integracji europejskiej, podniesienie znaczenia i zapewnienie lepszej dostępności komunikacyjnej miast i obszarów metropolitalnych oraz ośrodków naukowo-
badawczych, a także stworzenie atrakcyjnej infrastruktury transportowej.
W skład polskiej części korytarza wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3, szlaki kolejowe E-59 i CE-59, zespół portów
Szczecin--Świnoujście oraz Odra jako droga wodna E-30. Trasa przechodzi przez trzy zachodnie polskie województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie.
O wpisanie do unijnej Strategii
Rozwoju dla Regionu Morza Bałtyckiego starają się obecnie trzy równoległe koncepcje organizacji transportu w układzie południkowym. Oprócz CETC są to: niemiecki korytarz Scandria z Rostoku do Rijeki i VI
paneuropejski korytarz transportowy z Gdańska do Rijeki.
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC jest inicjatywą 11 regionów europejskich (z 6 krajów), a wkrótce dołączą do niej dwa kolejne:
województwo opolskie i śląskie.
- Korytarz nie znalazł się jeszcze w Strategii, robimy więc wszystko, by sprawę nagłośnić i doprowadzić do wpisania tej niezwykle istotnej dla rozwoju regionów,
położonych na jego trasie, inicjatywy - powiedział Wojciech Drożdż, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. Temu nagłośnieniu służy m.in. międzyregionalna sztafeta przeprowadzona w Polsce od 29
września do 1 października br. Przekazywaną w niej symboliczną pałeczką była deklaracja poparcia dla CETC, podpisywana przez kolejnych przedstawicieli władz miast, leżących na jego szlaku - Świnoujścia,
Szczecina, Gorzowa Wlkp., Zielonej Góry, Nowej Soli, Głogowa, Wrocławia i Lubawki. Trasę pokonywano różnymi środkami komunikacji (m.in. wodolotem, motocyklami, szynobusem i motolotnią), aby podkreślić
potencjał i szerokie możliwości transportowe korytarza.
- Po całej trasie CETC-ROUTE65, o długości ok. 1600 km, będzie można sprawnie się przemieszczać środkami transportu drogowego, kolejowego,
wodnego oraz lotniczego - wyjaśnił W. Drożdż.
Głównym pomysłodawcą Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego jest Thomas Lentz, wiceprzewodniczący parlamentu regionu Skania, a jednocześnie
starosta szwedzkiego Ystad. Podczas uroczystego przekazywania deklaracji poparcia w Szczecinie podkreślił, że trzeba przestać tylko mówić, a zacząć konkretnie działać.
- Trzeba zacząć przekonywać rządy
i Komisję Europejską - zaznaczył T. Lentz. - Mam nadzieję, że w 2020 roku dojdzie do realizacji naszego projektu. Budujemy "zielony" korytarz, szybki i bezpieczny, jeden z najważniejszych w całej Unii
Europejskiej.
Wicemarszałek Drożdż poinformował, że choć inicjatywa jest samorządowa, to w poniedziałek na spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury ustalono powołanie zespołu rządowo-samorządowego do
wspierania tego przedsięwzięcia.
Dodajmy, że 13 października br. sprawa CETC ma być omawiana w Komitecie Regionów w Brukseli na konferencji dotyczącej przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych.
Natomiast na wiosnę przyszłego roku zaplanowano w Szczecinie konferencję ministrów ds. infrastruktury, podczas której przedstawiciele rządów państw regionów CETC mają podpisać deklarację poparcia idei
utworzenia osi rozwoju CETC, która wpisuje się w założenia Deklaracji Lizbońskiej i Goeteborskiej, dotyczących założeń zrównoważonego rozwoju.