Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Drugi targ stoczniowy

Kurier Szczeciński, 2009-10-01
Wczoraj ukazały się ogłoszenia o ponownej sprzedaży majątku Stoczni Szczecińskiej Nowej. Inaczej niż w przypadku pierwszych przetargów, tym razem zamiast nadziei dominują obawy. W najnowszym przetargu na sprzedaż wystawionych zostało 7 niesprzedanych części majątku stoczni w Szczecinie. Ich ceny wywoławcze są trochę niższe od tych, które zostały zaproponowane w marcu. Np. pakiet obejmujący pochylnie "Wulkan" kosztował wtedy ok. 32 mln zł, a dziś jego cena została ustalona na 28,6 mln zł. Teren z pochylnią "Odra Nowa" - 13,6 mln zł zamiast 14,9 mln zł. Podobnie jak pierwszy, obecny przetarg odbywać się będzie na zasadach internetowej aukcji, w którym decyduje cena zaproponowana przez kupujących. W regulaminie pojawiły się jednak zmiany, które mają zapobiec powtórzeniu się sytuacji, gdy zwycięzca - Stichting Particulier Fonds Greenrights odwlekał moment zapłaty za wylicytowany majątek. Teraz pieniądze będą musiały zostać przelane przez kupującego w ciągu 3 dni od wygrania przetargu lub będzie on musiał przedstawić bezwarunkowe zabezpieczenia płatności. Gdyby się wycofał, wiążąca stanie się oferta drugiego pod względem zaproponowanej kwoty oferenta. Licytacja ma się odbyć 27 listopada. - O wynikach przetargów natychmiast dowiedzą się ich uczestnicy. Myślę, że tym razem nie będziemy długo trzymali w niepewności także opinii publicznej - zadeklarowała Roma Sarzyńska, rzecznik prasowy Agencji Rozwoju Przemysłu. Poza prasą krajową ogłoszenia o sprzedaży stoczni pojawiły się też w zagranicznych gazetach finansowych. ARP rozesłała poświęcone temu wydarzeniu dwujęzyczne wydawnictwo do polskich ambasad za granicę i branżowych inwestorów. Pełne obaw co do wyników internetowej licytacji są stoczniowe związki zawodowe. - Ceny wywoławcze są niskie, więc majątek może trafić nie do takiego inwestora, jakiego byśmy chcieli - ocenia Jacek Kantor, szef stoczniowej S80. - Może być tak, że ktoś kupi strategiczny kawałek stoczni w oderwaniu od reszty zakładu. Niestety dalej jest to próba rozbicia tego majątku i sprzedania go obojętnie komu, aby tylko pozbyć się problemu. Szkoda, że nie próbuje się działać tak, żeby dalej pracował on jako stocznia - uważa związkowiec. Zdaniem prof. Leonarda Rozenberga, ekonomisty z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, nie cena powinna być najważniejszym elementem sprzedaży stoczniowego majątku. - Można ją ustalić nawet na jedno euro, żeby tylko ze strony kupującego były jakieś zobowiązania prowadzenia produkcji, nawet niekoniecznie stoczniowej. Chodzi tu o odbudowę miejsc pracy. Jak nie będzie produkcji, to stocznia będzie miała cenę złomu. Dlatego trochę mi się ten przetarg nie podoba, bo w nim nie ma miejsca na zobowiązania kupujących i cena niepotrzebnie nabiera pierwszoplanowego znaczenia - ocenia ekonomista. Roma Sarzyńska uważa, że przeprowadzenie tego przetargu na innych zasadach było niemożliwe. - Komisja Europejska mówi, że jedynym kryterium wyboru inwestora może być cena. Nie było więc żadnych innych możliwości - twierdzi rzeczniczka. Z apelem o wykupienie i zagospodarowanie stoczniowego majątku do władz Szczecina i województwa zwróciło się wczoraj zachodniopomorskie SLD. Prezydent Szczecina Piotr Krzystek na antenie Polskiego Radia Szczecin powiedział jednak, że miasto nie ma ani prawnych możliwości prowadzenia działalności stoczniowej, ani też pieniędzy na ten cel.
 
M. Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl