Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

W gazowym konsorcjum

Namiary na Morze i Handel, 2009-08-29
Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Pod-wodnych z Gdańska na polskim rynku nie ma rywali. W 2005 r. firma kupiła większość sprzętu i przejęta część pracowników szczecińskiego "Dragmoru", stając się liderem na polskim rynku usług hydrotechnicznych. Konkurencja pojawiła się kiedy, Polska weszła do Unii Europejskiej i do przetargów zaczęły stawać firmy z innych krajów, chcące uczestniczyć w inwestycjach realizowanych w polskiej gospodarce morskiej. Prace wykonywane przez PRCiP to przede wszystkim pogłębianie torów wodnych i basenów portowych. Wśród zrealizowanych przez firmę inwestycji są, m.in: Port Północny, Naftoport oraz Deepwater Container Terminal w Gdańsku, czy Basen III i Basen Jachtowy w Gdyni, a na zachodnim wybrzeżu, m.in. roboty pogłębiarskie na torze wodnym Świnoujście - Szczecin oraz przy szczecińskich Wałach Chrobrego. Obecnie ekipy przedsiębiorstwa modernizują wejścia do portów w Kołobrzegu i w Gdyni, gdzie główny tor pogłębiono do 13,5 m. Zarówno w Gdyni, jak i w Świnoujściu, PRCiP wykonuje prace także na rzecz NATO - m.in. przy rozbudowie nabrzeży, umacnianiu dna, czy usuwaniu podwodnych przeszkód. Wprawdzie głównym terenem działalności firmy jest Bałtyk, wykonywała ona prace także za granicą, m.in. w Rostocku i Sasnitz, Famaguście na Cyprze, w Kłajpedzie Ventspils i Lipawie, w rosyjskich portach Bałtijsk i Swietłyj, w Kopenhadze. Obecnie szalandy PRCiP pracują w Danii, Finlandii i Estonii. Jak wskazuje Piotr Hinz, pełnomocnik zarządu ds. marketingu, tylko budowa terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku wymagała wydobycia 6 mln m3 urobku. Teraz przedsiębiorstwo przymierza się do budowy portu gazowego w Świnoujściu. Wkrótce rozpoczną się przetargi na budowę falochronu i toru wodnego prowadzącego do tego portu. W tym właśnie celu, powstało konsorcjum ztożo-ne z trzech firm: Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku, Energopolu w Szczecinie oraz gdańskiej Hydrobudowy. Alians na pewno wzmocni konsorcjum, zwłaszcza że w przetargach polskim wykonawcom przyjdzie walczyć z konkurentami z innych krajów unijnych. W grę wchodzą setki milionów euro. Gdański PRCiP ma na swoim koncie wiele prac związanych z odtwarzaniem linii brzegowej i plaż, niszczonych i rozmywanych podczas sztormów, praktycznie wzdłuż całego wybrzeża. Roboty wyglądają mniej więcej w ten sposób, że urobek przeznaczony do odbudowy pobierany jest przez pogłębiarkę ze specjalnie dobranego złoża, przewożony w pobliże brzegu, a następnie rurociągiem przepompowywany na brzeg i spychaczami formowany do projektowanego profilu. W taki sposób ratowany jest np. Półwysep Helski czy plaża w Gdyni-Orłowie, gdzie co roku funkcjonuje scena Teatru Miejskiego. W tym roku, jeszcze przed sezonem letnim, zakończono podobne prace na środkowym wybrzeżu: w Darłowie, Ustce, Łebie czy Jarosławcu. Część prac wykonywano w konsorcjum z firmą duńską, Rohde Nielsen, i niemiecką, Detlaff Hagemann, ponieważ - jak podkreśla P. Hinz - czasu na wykonanie było niewiele, a oni mieli wolny sprzęt. Inne specjalistyczne prace to układanie rurociągów o dużych średnicach. We Włocławku ekipy PRCiP-u przeprowadziły rurociąg gazowy, o średnicy 1,4 m i długości 1200 m, przez Wisłę, a w Gdańsku, ułożyły na dnie morskim rurociąg z miejskiej oczyszczalni, o średnicy 1,6 m, którego wylot znajduje się 2,5 km od brzegu. Obecnie przedsiębiorstwo realizuje podobne zadanie w pobliżu Gdyni, gdzie ułożyć ma 2600 m rurociągu, o średnicy 1,3 m, którym w głąb Zatoki Gdańskiej odprowadzane będą wody z oczyszczalni "Dębogórze". Zostanie on ułożony w podmorskim wykopie, o głębokości 3 m - i zasypany. Nowością będzie to, że rurociąg zostanie połączony w całość w Przegalinie, u ujścia Wisły, i potem przeholowany kilkadziesiąt kilometrów na miejsce przeznaczenia. Ta niecodzienna operacja, planowana na początku września, wymagać będzie dobrej pogody i wstrzymania na pewien czas ruchu statków, by żadna jednostka nie natknęła się na holowany stalowy wąż, długości prawie 2,6 km. Zakres robót firmy obejmuje 20 pozycji. Oprócz prac hydrotechnicznych w portach, budowy i remontu nabrzeży oraz falochronów, są to roboty konstrukcyjne betonowe, żelbetowe i rozbiórkowe czy z zakresu budownictwa lądowego. Firma dysponuje flotą blisko 20 jednostek, z których 6 to pogłębiarki, zbudowane głównie w Holandii, a 9 - samobieżne szalandy; pozostałe to jednostki pomocnicze.
 
Lechosław Stefaniak
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl