Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

W oczekiwaniu na wykonawcę

Namiary na Morze i Handel, 2009-08-29
Spółka Polskie LNG, zorganizowała, 6 sierpnia br., w Warszawie, konferencję prasową z okazji ogłoszenia procedury wyboru generalnego realizatora budowy terminalu do przeładunku skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Terminal powstanie w prawobrzeżnej części miasta, na wyspie Wolin. Jak poinformował Zbigniew Rapciak, prezes zarządu Polskie LNG, w listopadzie br., odbędzie się kwalifikacja 4 zgłoszonych oferentów oraz wysłane zostanie do nich zaproszenie do składania ofert wstępnych. Termin złożenia ofert minie 31 grudnia br. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, podpisanie umowy z przyszłym generalnym wykonawcą inwestycji powinno nastąpić w połowie 2010 r. Pozwolenie na budowę zostało już wydane, 15 lipca, przez wojewodę zachodniopomorskiego. Spółkę Polskie LNG powołano do budowy i eksploatacji przyszłego terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego, który docierać będzie do Polski drogą morską. Terminal będzie mógł obsługiwać tankowce o pojemności od 50 do 216 tys. m3. Jego urządzenia będą w stanie przyjąć i regazyfikować 5 mld m3 gazu rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3. - Światowe zużycie gazu ciągle wzrasta. W 2008 r. osiągnęło 250 mld m3 - powiedział Z. Rapciak. - W 2015 r. planowane jest zużycie 400 mld m3 gazu. Obecnie, na świecie pracują 64 terminale, z czego 24 znajdują się w Japonii, 8 w USA i w Hiszpanii. W budowie jest kolejnych 40 terminali, z czego 14 w Europie, w tym 1 w Polsce. Skroplony gaz ziemny przewozi obecnie ponad 200 statków, tzw. metanowców, a do 2011 r. zakontraktowanych jest kolejnych 45. Terminal w Świnoujściu przystosowany zostanie do obsługi największych z nich. Właścicielem Polskiego LNG jest operator gazociągów przesyłowych Gaz-System SA. Jan Chadam, prezes tej spółki, zapewnił, że do 40% wydatków związanych z inwestycją będzie pochodziło ze środków własnych Gaz-Systemu, a pozostała część finansowana będzie z kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz banków komercyjnych, z siedzibą w Polsce. Kredyty zostaną zaciągnięte na ok. 20 lat i spłacane będą z wpływów finansowych PLNG, od momentu przekazania terminalu do eksploatacji. Terminal - jak zapewnia inwestor - nie będzie miał negatywnego wpływu na środowisko naturalne, na obszary objęte programem Natura 2000 oraz na zdrowie i życie okolicznych mieszkańców. W ciągu najbliższych 6 lat, Gaz-System wybuduje blisko tysiąc kilometrów gazociągów, w tym niezbędny dla terminalu odcinek ze Szczecina do Świnoujścia, a także z Gdańska do Szczecina. - Nie mamy kłopotu z pieniędzmi - podkreślił J. Chadam. - Spółka generuje rocznie 600 mln zł. Podczas konferencji prasowej, Z. Rapciak zaprosił, awansem, na otwarcie pierwszego polskiego terminalu do przeładunku skroplonego gazu ziemnego, które zaplanowano na 30 czerwca 2014 r. Przez pierwsze pół roku wydajność terminalu wyniesie maksymalnie 2,5 mld m3 gazu. Pełną wydajność, czyli 5 mld m3, terminal osiągnie w ciągu roku.
 
Ewa Grunert
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl