Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Terminale przyjazne logistyce

Namiary na Morze i Handel, 2009-08-29

Właściwa lokalizacja lądowych terminali kontenerowych ma ogromne znaczenie, jeśli mają one dobrze pełnić swoje funkcje w łańcuchu logistycznym. Firma PCC Intermodal, która jest właśnie w trakcie tworzenia sieci takich terminali, przywiązuje do tego wielką wagę. Wszystkie jej terminale docelowo, pełnić będą bowiem rolę gates - "bram" do określonych korytarzy trans-portowych, przebiegających przez Polskę południkowo i równoleżnikowo, w relacjach krajowych i międzynarodowych. W lipcu br. PCC Intermodal podpisał kontrakt z firmą Tebodin SAP, na zaprojektowanie pierwszego, prawdziwie nowoczesnego, intermodalnego terminalu przeładunkowego, w Kutnie. Terminal zlokalizowany w tym miejscu będzie obsługiwał ruch intermodalny w centrum Polski i stanie się pierwszym filarem nowoczesnej sieci połączeń, rozwijanej przez PCC Intermodal. Na kolejne nie trzeba będzie długo czekać, gdyż następne tego typu inwestycje są już w fazie przygotowań, jak np. ta w okolicach Tczewa. Aby kolejowy terminal intermodalny uznać za nowoczesny, powinien on spełnić pewne, uzupełniające się warunki. Są to: 1. lokalizacja - rozumiana zarówno geograficznie, jako miejsce na mapie gospodarczej kraju, ale także jako umiejscowienie względem sieci kolei oraz dróg krajowych i autostrad, 2. infrastruktura terminalowa - w tym m.in.: - odpowiednia powierzchnia składowa (umożliwiająca m.in. oferowanie liniom żeglugowym usługi depot), która dla rozwojowego terminalu powinna wynosić ok. 10-15 ha, - odpowiednia liczba (2-4 lub więcej) torów, umożliwiających przyjmowanie pełnych składów pociągów, - odpowiednio obszerne parkingi dla oczekujących samochodów, 3. sprzęt przeładunkowy - dobrej jakości i w stosownej dla poszczególnych relacji ilości, zapewniający terminalowi odpowiednio wysoką produktywność, 4. usługi dodatkowe - mycie i naprawy kontenerów, 5. organizacja wewnętrzna - spójne procedury, komputerowe systemy operacyjne, kompatybilne z systemami obsługującymi klientów i firmę (sprzedaż, księgowość). Powyższe założenia zostały uwzględnione podczas przygotowywania projektu terminalu PCC Intermodal w Kutnie, stąd - zdaniem autora - będzie on mógł aspirować do miana terminalu przyjaznego logistyce. Te same założenia przyjęto także przy projektowaniu terminalu mającego powstać pod Tczewem, którego docelowym zadaniem będzie odciążenie Trójmiasta i jego portów od znacznej części ruchu pojazdów ciężarowych. Budowa tego terminalu znakomicie wpisuje się w rozwiązania logistyczne i założenia Adriatic - Baltic Landbridge (patrz: "Namiary" 11/2008). Mimo słabiej rozwiniętej, niż u naszych zachodnich sąsiadów, infrastruktury kolejowej, a zwłaszcza drogowej, firma PCC Intermodal dostrzegła dla siebie możliwości rozwoju w ramach A-B Landbridge i uwzględniła tę koncepcję w swojej strategii. Obecna sytuacja gospodarcza stwarza inwestorom szansę, które firma będzie starała się wykorzystać, by "wstrzelić się" w ten dogodny okres z inwestycjami infrastrukturalnymi. Zaowocują one, gdy obecna, niepomyślna dla przewozów intermodalnych koniunktura, przeminie. W maju i czerwcu ub.r. ukazała się w "Namiarach" (patrz: numery 10-12/2008) seria artykułów autorstwa Dariusza Stefańskiego, dotyczących rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, tworzenia sieci lądowych terminali, a zwłaszcza modelowej koncepcji Intermodal Container Yard (ICY), swego rodzaju "suchego portu", który miałby powstać na bezpośrednim zapleczu portów Gdańska i Gdyni. Koncepcja ta stanowi podstawę "hubowego" terminalu w Tczewie, który zamierza utworzyć PCC Intermodal, a którego budowa rozpocznie się wkrótce. Zdaniem inwestora, pozwoli on usprawnić i lepiej zaplanować obsługę kolejową wszystkich terminali kontenerowych. A jest ich w portach Gdyni i Gdańska - jeśli nie liczyć Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego, obsługującego głównie ładunki ro-ro - w sumie cztery. Utworzenie "suchego portu" kontenerowego w Tczewie pozwoli też wydatnie zmniejszyć natężenie ruchu pojazdów ciężarowych w całym Trójmieście. Terminal ten ma - w założeniach PCC Intermodal - stanowić istotny element w obsłudze połączeń kolejowych pomiędzy Skandynawią a rejonem Adriatyku. Autor jest dyrektorem ds. marketingu i rozwoju w PCC Intermodal
 
Dariusz Mierkiewicz
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl