Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Komercjalizacja jak bumerang

Kurier Szczeciński, 2009-09-04
Nowy projekt ustawy o nadzorze właścicielskim to koniec samorządności PŻM, nad którą pełnię władzy otrzyma minister skarbu i stojący za nim politycy - alarmują związki zawodowe i Rada Pracownicza szczecińskiego armatora. Ministerstwo Skarbu twierdzi, że to przejściowy krok w drodze do komercjalizacji armatora. PŻM jest jednym z ostatnich w Polsce przedsiębiorstw państwowych, w którym kluczowe decyzje podejmuje rada pracownicza. Pod koniec zeszłego roku w Sejmie rozegrała się głośna batalia o przekształcenie armatora w jednoosobową spółkę skarbu państwa, w której radzie nadzorczej decydujący głos miałby minister skarbu. Twierdził on, że jest to konieczne, gdyż obecnie nie ma odpowiedniej kontroli nad firmą. Po protestach dyrekcji i załogi przedsiębiorstwa posłowie utrzymali ustawowy zapis chroniący PŻM przed komercjalizacją. Sprawa odżyła jednak teraz ponownie. Niedawno do związków zawodowych w PŻM został bowiem przesłany do konsultacji nowy projekt ustawy o zasadach nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa. "Solidarność", podobnie jak inne organizacje związkowe, zaopiniowała go negatywnie. Związkowcy oceniają, że zawarty w przepisach przejściowych jej art. 71 umożliwi ministrowi ustanowienie rady nadzorczej, likwiduje samorząd załogi, pozwoli mianować i odwoływać dyrektora, zatwierdzać sprawozdanie finansowe i dowolnie zmieniać statut. - Tuż po głosowaniu w Sejmie w tej sprawie wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik zapowiedział nam, że to nie koniec - opowiada Paweł Kowalski, przewodniczący "Solidarności" w PŻM. - Wierzymy, że zgodnie z tym co wtedy mówił, pan premier powstrzyma ministra przed działaniami, które szkodzą PŻM. Firma dobrze sobie radzi pomimo kryzysu. Obawiamy się polityków, którzy chcą do niej wejść i dbają tylko o swoje sprawy. Zdaniem Mirosława Folty, przewodniczącego Rady Pracowniczej PŻM, nowa ustawa jest zaprzeczeniem dotyczących przedsiębiorstw państwowych zasad samorządności, samodzielności i samofinansowania. - Wyłącza też możliwość prywatyzacji bezpośredniej. Nie byłoby więc szans na realizacje naszych propozycji dotyczących przekształceń własnościowych z udziałem pracowników firmy. Na pewno na to się nie zgodzimy - twierdzi przewodniczący. Zdaniem Macieja Wewióra, rzecznika prasowego Ministerstwa Skarbu Państwa, ustawa ma przywrócić rzeczywisty nadzór ministra nad przedsiębiorstwem do czasu jego komercjalizacji. - Jest to przedsiębiorstwo państwowe, które należy do Skarbu Państwa, ale faktycznie nie podlega MSP. Naszym ostatecznym celem jest komercjalizacja PŻM - twierdzi rzecznik.
 
Marcin Kubera
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl