Zephyr - tak nazywa się statek, który jako pierwszy "połączy" Terminal Morski LPG ORLEN GAZ w Szczecinie z
AB Mažeikiu Nafta.
Do nabrzeża ORLEN GAZ w Szczecinie przybije dziś wieczorem. Na jego pokładzie przypłynie ponad 1000 ton mieszaniny propan-butanu z litewskiej rafinerii w Możejkach. To nowość w
obrębie Grupy Kapitałowej ORLEN - korzystne zacieśnienie łańcucha dostaw w ramach jednej korporacji. ORLEN GAZ jest głównym odbiorcą LPG z AB Mažeikiu Nafta. Dotychczas współpraca ta oparta była na
transporcie drogowym i kolejowym. Dla logistyki to spore wyzwanie. Dystans między Możejkami a Sokółką - najbliższym Terminalem LPG ORLEN GAZ - to pół tysiąca kilometrów, a między Możejkami i Rozlewnią LPG
ORLEN GAZ w Ugoszczy - blisko tysiąc kilometrów. Dla składu kolejowego droga z Możejek do Sokółki czasem może trwać nawet i do tygodnia. Dla porównania - statek Zephyr, który wypłynął z Rygi w
poniedziałek - jednorazowo dostarczy do Szczecina tyle samo LPG, co ponad 50 autocystern. Przeładunek do zbiorników magazynowych zajmie mniej niż dobę, a już w tym samym czasie będzie można rozpocząć
dalszą dystrybucję produktu. Pozwala to na elastyczne planowanie dystrybucji gazu płynnego i daje gwarancję realnego bezpieczeństwa dostaw dla całej branży. Ze Szczecina litewski gaz trafi do dystrybucji
w ramach codziennej działalności operacyjnej ORLEN GAZ i do odbiorców hurtowych. Kilka dni później scenariusz powtórzy się - przy nabrzeżu ORLEN GAZ w Szczecinie zacumuje kolejny gazowiec. Tym razem
przypłynie z portu Fawley w Wielkiej Brytanii z dostawą 1600 ton propanu przeznaczoną także dla płockiej Spółki oraz innych, krajowych operatorów LPG.
Przypomnijmy, Terminal Morski LPG ORLEN GAZ w
Szczecinie to trzeci tego typu obiekt w Polsce, drugi pod względem wielkości magazynowych i najnowocześniejszy pod względem możliwości przeładunkowych. Powstał w portowo-przemysłowej, prawobrzeżnej części
Szczecina - na terenie byłej Bazy Magazynowej PKN ORLEN przy ul. Gdańskiej 34. Zajmuje 5 hektarów, ma nabrzeże o długości 274 metrów, a głębokość wody przy jego nabrzeżu wynosi 8 metrów. Kosztował ponad
50 mln zł. Został zbudowany z myślą o operacjach związanych z przyjęciem, magazynowaniem i ekspedycją gazu płynnego. Oznacza to rozładunek LPG ze statku, magazynowanie gazu w trzech zbiornikach o łącznej
pojemności 4500 m3 oraz rozładunek i załadunek na lądowe środki transportu. Terminal ma trzy w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych. Jest otwarty dla
wszystkich operatorów zainteresowanych usługą przeładunkową.