Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Badania naukowe - potrzebą chwili

Namiary na Morze i Handel, 2009-07-30
Uczelnia morska kojarzy się na ogół z kształceniem kadr dla żeglugi. Mało kto zwraca uwagę na to że, tak jak np. Akademia Morska w Szczecinie, często jest ona prężnym ośrodkiem naukowo-badawczym, odpowiadającym na realne potrzeby transportu wodnego i jego otoczenia. - Uczelnia ma obecnie 8 kierunków, z 20 specjalizacjami. Na każdym z nich wykładowcy, poza pracą dydaktyczną, prowadzą szeroki zakres badań naukowych - i to nie tylko statutowych. Realnym przykładem efektu prowadzonych przez akademię prac naukowo-badawczych jest budowany, według naszej koncepcji, port gazowy w Świnoujściu - stwierdza prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Stanisław Gucma, rektor AM. Poza wydziałami, nawigacyjnym i mechanicznym, które kształcą załogi pływające dla żeglugi morskiej oraz inżynieryjno-ekonomicznym transportu, gdzie uczą się potencjalne kadry, m.in. dla portów i żeglugi śródlądowej, w planach uczelni jest także kształcenie przyszłych kadr dla rybołówstwa morskiego. A tym samym - rozbudowa potencjału naukowo-badawczego akademii. - Obecnie, poza posiadaną już jednostką naukowo-szkoleniową Nawigator XXI, budujemy badawczo-szkoleniowy statek rybacki oraz powstaje Centrum Kształcenia Rybołówstwa Morskiego - dodaje prof. Gucma. Podkreśla także, że specjalnością uczelni jest też nauczanie w zakresie inżynierii ruchu morskiego. W tym celu, powstał ośrodek z kompleksową bazą symulatorów na światowym poziomie. Mając tak doskonałe zaplecze badawcze, w ramach statutowych badań naukowych, przewidzianych w 2009 r., wykładowcy na wydziale nawigacyjnym prowadzą 8 projektów badawczych, związanych z bezpieczeństwem żeglugi i nawigacją w trudnych warunkach. Pod kierunkiem prof. Gucmy powstała także książka "Symulacyjne metody badań w inżynierii ruchu morskiego", wydana przez AM, w ub.r. Pozycja ta obejmuje metody stosowane w inżynierii ruchu morskiego, koncentrując się na: symulacji ruchu statków w czasie rzeczywistym i przyspieszonym, analizie statystycznej wyników badań symulacyjnych, określeniu bezpieczeństwa nawigacji na akwenach ograniczonych oraz optymalizacji parametrów dróg wodnych i statków. Temat związany z bezpieczeństwem żeglugi zainteresował dr. Wiesława Galora, który bada bezpieczeństwo żeglugi na wodach ograniczonych obiektami hydrotechnicznymi oraz dr. Zbigniewa Szozdę, który skupił się nad metodyką badań bezpieczeństwa statku w trudnych warunkach pogodowych. Natomiast programowaniem tras oceanicznych statków, z uwzględnieniem ekstremalnych warunków pogodowych, zajmuje się prof. Bernard Wiśniewski. Problemy bezpieczeństwa żeglugi na statkach morskich to z kolei domena prof. AM Adama Wolskiego. Tematyką stricte nawigacyjną zajmują się 3 naukowcy: prof. Andrzej Stateczny, (doskonalenie metod nawigacji w żegludze śródlądowej i przybrzeżnej), prof. AM Wojciech Piszczak (stanowisko badawcze do badań symulacyjnych "procesu ruchu strumieni jednostek pływających") oraz prof. AM Zbigniew Pietrzykowski (nawigacyjny system wspomagania decyzji na statku morskim). - Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej oraz obowiązek wdrażania wspólnotowych dyrektyw i rozporządzeń dotyczących transportu wodnego, stawia przed Polską i naszą uczelnią wiele zadań, które do tej pory nie były rozwiązane. W ramach projektów badawczo-rozwojowych, finansowanych z funduszy rządowych, przeznaczonych na naukę, zajmuję się, wraz z zespołem, technologią budowy rzecznego systemu informacyjnego, czego wymaga od nas członkostwo w UE. Prace rozpoczęliśmy 1 czerwca ub.r. i musimy je zakończyć do 31 maja 2011 r. To pionierska praca. Uczelnia dostała na ten cel 1,643 mln zł, z podziałem na coroczne transze - mówi prof. Stateczny. Na podobnych zasadach, projekt badawczo-rozwój owy, dotyczący nowych metod ochrony brzegów morskich przed falami, od potowy września ub.r., prowadzi dr Zenon Grządziel. Zakończenie prac planowane jest na 14 marca przyszłego roku. Uczelnia otrzyma w sumie na ten projekt 979,7 tys. zł. Najwięcej projektów naukowo-badawczych, w ramach badań statutowych, w br., prowadzą wykładowcy z wydziału mechanicznego - w sumie 11 projektów, od skomplikowanych zagadnień teoretycznych po diagnostyczne, techniczne i typowo mechaniczne. Prof. Jurij Krawtsow, zadomowiony w Polsce rosyjski fizyk, z Instytutu Mechaniki i Fizyki AM, zajmuje się, w br., opracowaniem nowych teoretycznych metod w "elektrodynamice ośrodków słabo anizotropowych z zastosowaniem do problemów fizyki mikrofal i optyki". Inny cudzoziemiec, także pracujący na uczelni, prof. Oleh Klyus z Ukrainy, prowadzi badania nad ekologicznymi i ekonomicznymi aspektami eksploatacji wybranych elementów okrętowych układów energetycznych. Energetyką interesuje się również dr Cezary Behrendt, prof. AM, który zajmuje się badaniami związanymi z poprawą efektywności eksploatacji systemów energetycznych. Natomiast identyfikacja obciążeń elementów i urządzeń technicznych oraz energetycznych środków transportowych, w aspekcie niezawodnej i bezpiecznej eksploatacji - to temat badań prof. AM Zbigniewa Matuszaka. Szereg badań dotyczy siłowni okrętowych, śrub, przekładni i innych statkowych urządzeń mechanicznych. Zajmują się nimi, w br.: prof. Piotr Bielawski (diagnostyka przekładni okrętowych), dr Tadeusz Borkowski, prof. AM (siłownia morska, emisja spalin i wody zęzowe a środowisko morskie), dr Jerzy Szczęśniak (system minimalizacji zużycia paliwa na statkach ze śrubą nastawną), dr Leszek Chybowski (eksploatacja siłowni, bezpieczeństwo i niezawodność mechanizmów okrętowych), dr Artur Bejger (diagnostyka układów wtryskowych silników okrętowych). Do grona tego należą też profesorowie AM: dr Janisz Grabian, (materiały konstrukcyjne dla okrętownictwa) oraz Zenon Zwierzewicz, zajmujący się tzw. sterowaniem inteligentnym w automatycznym sterowaniu statkami. Dla potrzeb wydziału mechanicznego uczelnia wydała w ub.r. 2 podręczniki akademickie, pod red. Jerzego Brzóski: "Podstawy automatyki. Ćwiczenia laboratoryjne" oraz "Układy automatyzacji. Ćwiczenia laboratoryjne". Najmniej badań statutowych prowadzi, niedawno powstały, wydział inżynieryjno-ekonomiczny transportu. Tematyka 5 projektów naukowo-badawczych jest różnorodna, ale związana z doraźnymi potrzebami transportu wodnego w Polsce i to przede wszystkim w najbliższym regionie - na Pomorzu Zachodnim. Dr Krzysztof Woś zajmuje się analizą potrzeb i możliwości przystosowania jeziora Dąbie do żeglugi i akcji lodołamania. Z kolei dziekan wydziału, prof. AM Zofia Jóźniak, zajmuje się zagrożeniem akwenów portowych Pomorza Zachodniego fauną morską z gatunków inwazyjnych, przenoszoną w wodach balastowych statków. Telematyka w miastach portowych, na przykładzie Szczecina i Świnoujścia, jest tematem tegorocznych badań prorektora AM, prof. Krzysztofa Chwesiuka, natomiast organizacja tzw. klastra morskiego, na przykładzie regionalnym - dr Czesławy Christowej, prof. AM. Dr Jarosław Chmiel bada oddziaływanie wzajemne ładunku i środków oraz urządzeń transportowych. Wydział ma też w dorobku, wydaną w ub.r., publikację "Perspektywy przewozów intermodalnych w Polsce", wydaną przez K. Chwesiuka, Bogusza Wiśnickiego i Izabelę Kotowską. Wykładowcy AM prowadzą również kilkadziesiąt innych prac naukowo-badawczych, do których aktualnie poszukują chętnych do współpracy. Na wydziale inżynieryjno--ekonomicznym transportu jest 30 takich projektów, na nawigacyjnym - 9, a na mechanicznym - 19. Jednym z najpoważniejszych międzynarodowych projektów naukowych, jaki jest prowadzony w Akademii Morskiej w Szczecinie, jest praca nad plazmowo- katalitycznym układem oczyszczania spalin w silnikach okrętowych, prowadzona w ramach unijnego projektu "ERA-NET", pod kierunkiem dr. Tadeusza Borkowskiego. Rozpoczęto ją 1 stycznia br., a zakończona ma być w ciągu 3 łat, do końca 2011 r. Na ten projekt uczelnia dostała 1 mln zł. Natomiast prof. J. Krawtsow, w ramach międzynarodowego projektu EUROATOM, w ciągu br., ma opracować metodę mikrofalowej diagnostyki. Przegląd zagadnień, nad którymi obecnie pracują szczecińscy naukowcy z AM, unaocznia, jak mocno uczelnia wychodzi naprzeciw potrzebom środowisk morskich regionu, jak i Europy. Także przyszłe plany dydaktyczne uczelni, a tym samym - naukowe, są związane z realnymi potrzebami. Z informacji Katarzyny Opalińskiej, rzecznika AM, wynika, że od października br. powstaną w AM 4 nowe kierunki, związane z szeroko rozumianym transportem wodnym: geodezja i kartografia, informatyka morska oraz mechatronika. Na ostatnim z wymienionych kierunków, będą 2 specjalności: elektroautomatyka okrętowa oraz mechatronika systemów energetycznych. Na geodezji i kartografii powstanie specjalność - geoinformatyka, kształcąca poszukiwanych specjalistów od tworzenia elektronicznych map.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl