Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

M/s "Miedwie" już na wodzie

Morza i Oceany, 2009-08-14
W chińskiej stoczni Mingde w Nantong niedaleko Szanghaju odbyło się wodowanie pierwszego z serii ośmiu tzw. jeziorowców zamówionych przez Polską Żeglugę Morską. Statek będzie nosił nazwę m/s "Miedwie" (jak na jeziorowce przystało cała seria będzie nosiła nazwy polskich jezior) i wejdzie do eksploatacji w październiku tego roku. M/s "Miedwie" to masowiec o nośności 30.000 DWT o wymiarach, które pozwalają mu wpływać przez system wąskich śluz na Wielkie Jeziora Amerykańskie (około 220 metrów długości i 23 metry szerokości). Polska Żegluga Morska oraz kanadyjska kompania Fednav to dwaj najważniejsi na świecie armatorzy statków oceanicznych działający na tym ważnym amerykańsko-kanadyjskim rynku. Na Wielkie Jeziora m/s "Miedwie" będzie woził głównie stal z Holandii na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego. W powrotnych rejsach do Europy w ładowniach statku znajdzie się przede wszystkim zboże. M/s "Miedwie" to kolejny statek z powstałego w 2005 roku a realizowanego od ubiegłego - programu odnowy tonażu PŻM. Cały program zakłada wejście do eksploatacji w latach 2008 - 2013 roku aż 34 nowych masowców. W ubiegłym roku flotę PŻM zasiliły dwa statki o nośności 38.000 DWT z chińskiej stoczni Xingang ("Roztocze" i "Kaszuby"). W tym roku weszły już do eksploatacji kolejne jednostki z tej serii : m/s "Mazowsze" oraz m/s "Orawa". 24 sierpnia br. spodziewany jest odbiór m/s "Kurpie", a jesienią i zimą flota PŻM wzbogaci się także o m/s "Kociewie" oraz m/s "Polesie". Już za miesiąc (około 10 września) w innej chińskiej stoczni New Times Shipyard odbędzie uroczystość wodowania największego w historii PŻM masowca - m/s "Giewont", o nośności 80.000 DWT (pierwszego z serii czterech). Stocznia obiecuje, iż ukończy jego budowę w listopadzie br. W tym roku Polska Żegluga Morska odbierze zatem ze stoczni siedem statków - w przyszłym roku spodziewane jest wejście do eksploatacji armatora kolejnych ośmiu jednostek. Finansowanie inwestycji pochodzi ze środków własnych armatora oraz z kredytów bankowych. Każdy z wchodzących do eksploatacji statków - pomimo kryzysu na rynku żeglugowym - od razu uzyskuje zatrudnienie i jako tonaż nowoczesny i uniwersalny chwalony jest przez kontrahentów PŻM. Tylko w 2009 roku odbierane ze stoczni jednostki stworzą w PŻM około 280 nowych miejsc pracy na kolejne 30 lat.
 
Krzysztof Gogol
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl