W chińskiej stoczni Mingde w Nantong niedaleko Szanghaju odbyło się wodowanie pierwszego z serii ośmiu
tzw. jeziorowców zamówionych przez Polską Żeglugę Morską. Statek będzie nosił nazwę m/s "Miedwie" (jak na jeziorowce przystało cała seria będzie nosiła nazwy polskich jezior) i wejdzie do eksploatacji
w październiku tego roku.
M/s "Miedwie" to masowiec o nośności 30.000 DWT o wymiarach, które pozwalają mu wpływać przez system wąskich śluz na Wielkie Jeziora Amerykańskie (około 220 metrów
długości i 23 metry szerokości). Polska Żegluga Morska oraz kanadyjska kompania Fednav to dwaj najważniejsi na świecie armatorzy statków oceanicznych działający na tym ważnym amerykańsko-kanadyjskim
rynku. Na Wielkie Jeziora m/s "Miedwie" będzie woził głównie stal z Holandii na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego. W powrotnych rejsach do Europy w ładowniach statku znajdzie się przede
wszystkim zboże.
M/s "Miedwie" to kolejny statek z powstałego w 2005 roku a realizowanego od ubiegłego - programu odnowy tonażu PŻM. Cały program zakłada wejście do eksploatacji w latach 2008 -
2013 roku aż 34 nowych masowców.
W ubiegłym roku flotę PŻM zasiliły dwa statki o nośności 38.000 DWT z chińskiej stoczni Xingang ("Roztocze" i "Kaszuby"). W tym roku weszły już do
eksploatacji kolejne jednostki z tej serii : m/s "Mazowsze" oraz m/s "Orawa". 24 sierpnia br. spodziewany jest odbiór m/s "Kurpie", a jesienią i zimą flota PŻM wzbogaci się także o m/s
"Kociewie" oraz m/s "Polesie".
Już za miesiąc (około 10 września) w innej chińskiej stoczni New Times Shipyard odbędzie uroczystość wodowania największego w historii PŻM masowca - m/s
"Giewont", o nośności 80.000 DWT (pierwszego z serii czterech). Stocznia obiecuje, iż ukończy jego budowę w listopadzie br.
W tym roku Polska Żegluga Morska odbierze zatem ze stoczni siedem
statków - w przyszłym roku spodziewane jest wejście do eksploatacji armatora kolejnych ośmiu jednostek. Finansowanie inwestycji pochodzi ze środków własnych armatora oraz z kredytów bankowych. Każdy z
wchodzących do eksploatacji statków - pomimo kryzysu na rynku żeglugowym - od razu uzyskuje zatrudnienie i jako tonaż nowoczesny i uniwersalny chwalony jest przez kontrahentów PŻM.
Tylko w 2009 roku
odbierane ze stoczni jednostki stworzą w PŻM około 280 nowych miejsc pracy na kolejne 30 lat.