W chińskiej stoczni Mingde w Nantong, niedaleko Szanghaju zwodowano pierwszy z serii ośmiu tzw. jeziorowców
zamówionych przez Polską Żeglugę Morską. Statek nosi nazwę m/s "Miedwie" i wejdzie do eksploatacji w październiku. A za miesiąc w innej chińskiej stoczni - New Times Shipyard zostanie zwodowany
największy w historii PŻM masowiec - m/s "Giewont".
M/s "Miedwie" (cała seria jeziorowców będzie nosiła nazwy polskich jezior) to masowiec o nośności 30 tys. DWT o wymiarach, które
pozwalają mu wpływać przez system wąskich śluz na Wielkie Jeziora Amerykańskie (ok. 220 metrów długości i 23 metry szerokości). Polska Żegluga Morska oraz kanadyjska kompania Fednav to dwaj najważniejsi
na świecie armatorzy statków oceanicznych działający na amerykańsko-kanadyjskim rynku. Na Wielkie Jeziora m/s "Miedwie" będzie wozić głównie stal z Holandii na potrzeby amerykańskiego przemysłu
samochodowego. W powrotnych rejsach do Europy w ładowniach statku znajdzie się przede wszystkim zboże.
M/s "Miedwie" to kolejny statek z powstałego w 2005 roku, a realizowanego od ubiegłego
roku, programu odnowy tonażu PŻM. Cały program zakłada wejście do eksploatacji w latach 2008-2013 roku aż 34 nowych masowców.
- W ubiegłym roku flotę PŻM zasiliły dwa statki o nośności 38 tys. DWT
z chińskiej stoczni Xingang - "Roztocze" i "Kaszuby". W tym roku weszły już do eksploatacji kolejne jednostki z tej serii: m/s "Mazowsze" oraz m/s "Orawa". 24 sierpnia tego roku
spodziewany jest odbiór m/s "Kurpie", a jesienią i zimą nasza flota wzbogaci się także o m/s "Kociewie" oraz m/s "Polesie" - mówi Krzysztof Gogol, rzecznik PŻM.
Za miesiąc w innej
chińskiej stoczni - New Times Shipyard zostanie zwodowany największy w historii PŻM masowiec - m/s "Giewont", o nośności 80 tys. DWT (pierwszego z serii czterech). Stocznia obiecuje, iż ukończy jego
budowę w listopadzie tego roku.
- W tym roku Polska Żegluga Morska odbierze ze stoczni siedem statków. W przyszłym spodziewane jest wejście do eksploatacji kolejnych ośmiu jednostek. Finansowanie
inwestycji pochodzi ze środków własnych oraz z kredytów bankowych - dodaje Gogol.
Tylko w 2009 roku odbierane ze stoczni jednostki stworzą w PŻM prawie 280 nowych miejsc pracy.