29 lipca, tydzień po pierwszym zawinięciu gazowca do Morskiego Terminalu Orlen Gaz w Szczecinie odbyło
się uroczyste jego otwarcie. Swojego zadowolenia z nowej inwestycji nie krył prezes Orlen Gaz sp. z o.o. Bernard Cichocki.
- Ten terminal to nowe standardy obsługi i realna możliwość
dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Otwiera nam drogę do nowych kierunków dostaw, a naszym kontrahentom daje nieograniczony dostęp do gazu płynnego - powiedział Bernard Cichocki.
Podkreślił, że
terminal jest bardzo ważną inwestycją z punktu widzenia logistyki dystrybucji gazu w północno - zachodniej Polsce. Zaznaczył, że pomimo, iż inwestorem jest Orlen Gaz to z terminalu będą mogły korzystać
także inne podmioty.
Szczeciński terminal gazowy pozwoli na większą dywersyfikację dostaw gazu drogą morską do Polski, która jest jednym z trzech największych światowych konsumentów LPG.
Wyprzedzają nas jedynie Korea Południowa i Turcja. Z gazu LPG korzysta w kraju ponad 4 mln gospodarstw domowych i ponad 2 mln kierowców. Rocznie zużywa się go około 2,4 mln ton, z czego ponad 2 mln ton
stanowi import.
Nowy terminal to m. in. trzy zbiorniki na gaz o pojemności 1,5 tys. m3 każdy, nabrzeże o długości 274 m i głębokości technicznej 8 m. Jest on przystosowany do rozładunku tankowców o
wyporności ok. 6 tys. DWT. Są tu trzy w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych oraz 10 miejsc postojowych dla autocystern oraz tory odstawcze dla 30
cystern kolejowych. Podczas budowy zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania, które mają na celu nie tylko sprawną obsługę transportów z gazem, ale też pełne bezpieczeństwo i funkcjonowanie zgodne z
wymogami ochrony środowiska. Całość inwestycji zajmuje obszar ok. 5 ha. Koszt przedsięwzięcia wyniósł 50 mln zł.