Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Portowe budowanie

Kurier Szczeciński, 2009-07-27

Około 780 mln zł na inwestycje chce wydać w najbliższych latach Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Wśród głównych przedsięwzięć znalazła się rozbudowa infrastruktury portowej na półwyspie Ewa w Szczecinie, budowa gazoportu w Świnoujściu oraz modernizacja dróg i torów w obu portach. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście posumował swoje plany inwestycyjne do 2013 r. Najważniejszym z nich jest budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu. W ramach tej inwestycji zadaniem ZMPSiŚ jest budowa stanowiska do rozładunku płynnego gazu (LNG) ze statków wraz z urządzeniami cumowniczymi, montaż platformy technologicznej na wodę do celów ochrony przeciwpożarowej oraz specjalne ujęcie wody morskiej. Do portu należy też budowa estakady pod rurociągi do przesyłu LNG. Prace realizowane przez niego w ramach tej inwestycji mają się rozpocząć w trzecim kwartale 2010 r. i zakończyć w czwartym kwartale 2012 r. Są one tylko jedną z części całego przedsięwzięcia. W jego ramach za wykonanie terminalu dla tankowców ze skroplonym gazem jest odpowiedzialna spółka Polskie LNG, należąca do Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System SA. Do zadań Urzędu Morskiego w Szczecinie należy natomiast budowa falochronu osłonowego, toru podejściowego i obrotnicy statków. Uruchomienie całego terminalu LNG w Świnoujściu jest planowane na przełom 2013 i 2014 r. - Nasza część inwestycji finansowana będzie ze środków własnych ZMPSiŚ i możliwych do uzyskania na ten cel środków z funduszy Unii Europejskiej. Pozostałe inwestycje współfinansowane są z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wielkość dofinansowania może wynosić do 85 proc. kosztów kwalifikowanych -wyjaśnia Wojciech Sobecki, rzecznik prasowy ZMPSiŚ. Kolejną inwestycją jest rozbudowa infrastruktury w południowej części portu w Świnoujściu. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie warunków do obsługi dużych promów, których długość przekracza 200 metrów. Służyć temu ma budowa nowego stanowiska promowego nr 1 na terenie terminalu promowego. - Jest to odpowiedź na potrzeby armatorów, którzy wprowadzają do eksploatacji coraz większe promy, aby obniżyć jednostkowe koszty transportu. Inwestycja związana jest także ze zwiększeniem konkurencyjności terminalu promowego w Świnoujściu wobec terminali promowych zlokalizowanych głównie w portach niemieckich, takich jak Sasnitz czy Rostock-wyjaśnia Wojciech Sobecki. Rozbudowa infrastruktury portowej na półwyspie Ewa wiąże się z kolei z przewidywanym wzrostem przeładunków towarów rolnych i spożywczych w tym rejonie portu. Przy Nabrzeżu Słowackim w sąsiedztwie elewatora Ewa powstaje bowiem nowy magazyn na śrutę sojową i rzepakową o pojemności 40 tys. ton. Pieniądze (20 min zł) na tę inwestycję wyłożył koncern Glencore, który jest głównym udziałowcem spółki Elewator Ewa. Magazyn ma być gotowy w czerwcu przyszłego roku. Po jego ukończeniu roczne możliwości przeładunkowe spółki Elewator Ewa zwiększą się z obecnych 750 tys. ton do miliona ton. Celem modernizacji dróg kołowych i kolejowych w portach ma być z kolei stworzenie bezpiecznego układu komunikacyjnego, który będzie dostosowany do zwiększającego się natężenia ruchu pojazdów. Jeśli chodzi o drogi kołowe, problemem jest coraz większa liczba tzw. ciężkich zestawów drogowych. W przypadku infrastruktury kolejowej ZMPSiŚ przymierza się do przynajmniej częściowej likwidacji wieloletnich zaniedbań PKP, które mają usprawnić ruch pociągów poruszających się na terenie portu. Rzecznik portowego zarządu podkreśla, że wszystkie realizowane i planowane inwestycje wpisują się w program "12,5 m dla Szczecina", którego celem jest pogłębienie toru wodnego łączącego Świnoujście i Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. - Wszystkie nowe nabrzeża projektujemy i realizujemy już z założeniem głębokości technicznej 12,5 m. W momencie pogłębienia toru wodnego port w Szczecinie będzie w pełni przygotowany do przyjęcia dużych jednostek. Deklaruje on też, że obecny kryzys, który ma wpływ na obroty portowych spółek przeładunkowych i pośredni także na ZMPSiŚ, nie spowoduje zmiany przewidzianych na najbliższe lata planów inwestycyjnych. -Mimo symptomów spowolnienia gospodarczego będziemy starali się konsekwentnie realizować założenia polityki inwestycyjnej. Jest to jeden z podstawowych elementów zwiększenia konkurencyjności i przygotowania portów do nowej sytuacji, która z pewnością nastąpi wraz z poprawą światowej koniunktury gospodarczej - przewiduje Wojciech Sobecki.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl