Realizacja planu modernizacji kanału Hohensaaten - Friedrich (HFW) na drodze wodnej Odra - Kanał Haweli (HOW) będzie
wznowiona - poinformowały, 2 lipca br., na wspólnym posiedzeniu w Schwedt nad Odrą, Izba Handlowo-Przemysłowa północno-wschodniej Brandenburgii, ministerstwo transportu Brandenburgii oraz dyrekcja
"Wschód" Federalnych Dróg Wodnych i Żeglugi (Ost-WDS) z Magdeburga. Jest to reakcja władz federalnych i krajowych oraz kół przemysłowych wschodnich Niemiec na polsko-niemieckie uzgodnienia, dotyczące
Odry granicznej i wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych, związanych z poprawą żeglowności na rzece. W tym także partycypacji Niemiec w inwestycjach, dotyczących lodołamania, spływu kry czy pogłębienia
obszarów jeziora Dąbie.
Odcinek kanału HFW, leżący po zachodniej stronie Odry, między Schwedt a Friedrichsthal, zostanie poszerzony do 55 m i pogłębiony do 4,5 m, co pozwoli wprowadzić do portu w
Schwedt jednostki morsko-rzeczne. A tym samym, na obrót towarowy drogą wodną między przemysłowym Schwedt, a basenem Morza Bałtyckiego i Północnego.
Tezy do podpisania polsko-niemieckiej umowy
międzyrządowej zostały już uzgodnione i przekazane stosownym resortom po obu stronach Odry. Wszelkie problemy hydrotechniczne już rozwiązano, a do końca br. federalne ministerstwo transportu dostarczy
Polsce stosowne dokumenty wraz z niemiecką wersją umowy. Kiedy zostanie ona podpisana, tego, niestety, nikt na razie nie jest w stanie określić. Samo dochodzenie do porozumienia trwało ponad 3 lata. Od
2005 r., Niemcy wstrzymały planowane inwestycje na HFW.
- Dla słabego ekonomicznie nadodrzańskiego powiatu Uckemark poprawa żeglowności na Odrze i w okolicach portu w Schwedt jest szansą rozwoju,
szczególnie dla istniejących tu przemysłów - papierniczego i biochemicznego - uważa Gundolf Schulke z IHK Ostbrandenburg.
Ubolewa także, że tylko 21% produkcji powiatu idzie na eksport, co jest poniżej
średniej w Niemczech. Natomiast Schwedt zajmuje 3. miejsce od końca w rankingu atrakcyjności miast powiatowych w RFN. Jest tu papiernia i fabryka kartonu (usytuowane blisko portu), głębiej, na lądzie,
jest duża rafineria, produkująca m.in. biodiesel, dla którego szuka się rynków zbytu (rafineria ma obecnie ok. 10% nadwyżkę produkcji). Istnieje też prężne, ponadregionalne centrum logistyczne dla
produktów rolnych i przeznaczonych do produkcji rolniczej.
- Plan rozbudowy portu w Schwedt, inwestycji na HFW i w Eberswalde są ujęte w Federalnym Planie Infrastruktury Transportowej z 2003 r., jak
również w specjalnym programie "Spedycja i droga wodna Eberswalde." Rząd federalny i krajowy przeznaczyły ok. 28 mln euro dla portu w Schwedt i ok. 10 mln euro - dla Eberswalde. Rozbudowa ta jest też
ujęta w Koncepcji Rozwoju Dróg Wodnych Brandenburgii - przypomniał Volmar Ddgnitz z ministerstwa transportu Brandenburgii.
Dyrekcja "Wschód" Federalnych Dróg Wodnych i Żeglugi przystąpiła do
uaktualnienia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, ze względu na nowe dyrektywy unijne. Oznacza to sprawdzenie inwestycji pod kątem jej wpływu na życie 27 gatunków ptaków i 4 siedliska roślin.
Przygotowany jest także harmonogram wszelkich działań planistycznych, wraz z kolejnością uzyskania stosownych ocen, prowadzenia konsultacji społecznych i wymaganych poświadczeń.
Polsko-niemieckie
rozmowy na temat Odry granicznej związane są z unijną polityką regionalną, która nakłada na państwa członkowskie obowiązek udrożniania i poprawiania wszelkich połączeń transportowych w obszarach
transgranicznych tak, by nie hamowały one swobody przepływu towarów i usług oraz przemieszczanie się ludności po obu stronach granicy.