Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Transgraniczny transport

Namiary na Morze i Handel, 2009-07-17

W Unii Europejskiej polityka transportowa związana jest także z polityką regionalną, morską, ma również odbicie w strategii rozwoju Morza Bałtyckiego. Dla Pomorza Zachodniego ważne są zaś wszelkie powiązania komunikacyjne na obszarze transgranicznym między Polską a Niemcami. Ma to kolosalne znaczenie dla każdego rodzaju transportu, czy to lądowego czy wodnego, zwłaszcza w kontekście korytarzy logistycznych wykorzystujących polskie i niemieckie porty morskie i rzeczne. Nim te powiązania powstaną i rozwinie się, lub zostanie zmodernizowana pod ich potrzeby, polsko-niemiecka infrastruktura transportowa, wymaga ona sprawnego i zharmonizowanego planowania przestrzennego po obu stronach granicy. Nic więc dziwnego, że perspektywiczna koncepcja planowania i zarządzania na rzecz rozwoju regionów, realizacja projektów infrastrukturalnych transportu w kontekście rozwoju transgranicznego oraz możliwości pogłębienia współpracy, byty tematami zorganizowanej w Szczecinie, międzynarodowej konferencji "Transgraniczne planowanie przestrzenne - uwarunkowania i możliwości realizacyjne". Z inicjatywy marszałka województwa Władysława Husejki, 29 czerwca br., obradowali w Szczecinie przedstawiciele władz państwowych i regionów oraz świata nauki i gospodarki z Niemiec, Szwecji i Polski. W konferencji, nad którą patronat objęto Ministerstwo Infrastruktury, uczestniczyli m.in.: wiceminister infrastruktury Olgierd Dziekoński, współprzewodnicy Polsko-Niemieckiego Komitetu ds. Gospodarki Przestrzennej, Elżbieta Szelińska i Wolfgang Preibsch, wiceprezydent Regionu Skone Thomas Lantz i przewodnicząca Forum ds. Współpracy Przygranicznej w Europie, Janina Kopietz-Unger. Obecni byli także przedstawiciele polskiego MSWiA, MSZ, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (GUGiK) i Generalnej, Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz przedstawiciele federalnego (dr Wolfgang Preibisch) i krajowych ministerstw transportu i budownictwa Meklemburgii Pomorza Przedniego i Brandenburgii oraz Federalnego Instytutu Badań nad Budownictwem. Pierwsza część konferencji poświęcona była uwarunkowaniom formalnoprawnym w zakresie planowania przestrzennego, współpracy przygranicznej, przepisom dotyczącym oddziaływania inwestycji na środowisko oraz rozwojowi metropolii w regionie. Drugą część poświęcono: pracom warsztatowym, związanym m.in. z projektami infrastrukturalnymi i dofinansowaniem z Unii, priorytetom inwestycyjnym w regionach przygranicznych czy koncepcjom integracji transgranicznej. Uczestnicy konferencji zwrócili m.in. uwagę, że 15 maja br. minął termin wdrożenia dyrektywy INSPIRE, dotyczącej sieci informacji przestrzennej. Dyrektywa ma za zadanie zapewnić planistom nieodpłatny do-stęp do danych przestrzennych w momencie wdrożenia dyrektywy w krajach Unii - a to po stronie polskiej idzie bardzo opornie. Pojawił się też problem harmonizacji i dokładności danych. Istnieje wprawdzie polsko- niemieckie porozumienie w tej materii, które reguluje wiarygodność, dokładność oraz szczegółowość danych. Istotne jest jednak, by na mapach polskich oraz niemieckich przebieg granic rzek, dróg itp., był zaznaczony z właściwą dokładnością i by generalizacja danych po stronie polskiej i niemieckiej, wykorzystywanych do systemów informacji przestrzennych, była taka sama. Należy również dokładnie określić, jakie dane są niezbędne dla urbanistów. W dyskusji nad relacjami między korytarzami transportowymi a osiami rozwoju w obszarach transgranicznych została zaprezentowana, przez zachodniopomorski urząd marszałkowski, "Mapa głównych zamierzeń inwestycyjnych na obszarze przygranicznym", opracowana dla całej zachodniej granicy, przez Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego. Powstała ona z inicjatywy resortu infrastruktury. W dyskusji nad połączeniami komunikacyjnymi, w kontekście korytarzy transportowych i osi rozwoju, zastanawiano się czy powinny one być jednym wspólnym zagadnieniem, czy każdy z nich powinien być rozpatrywany osobno. Podczas spotkań warsztatowych, omówione zostały także wspólne prace podjęte w ramach projektów analityczno- badawczych, związanych z transgraniczną infrastrukturą transportową: CETC - związany z korytarzem transportowym opartym na osi Odry, SoNorA - analizujący aktywizowanie i doskonalenie wielofunkcyjnych usług logistycznych i przewozowych między Bałtykiem a Adriatykiem, Partnerstwo Odry, Odra Axis Connect, OderRegio. Polska administracja centralna nie stanęła jednak na wysokości zadania. Wielką kompromitacją można określić wystąpienie Anny Midery, zastępcy dyrektora Departamentu Polityki Transportowej Ministerstwa Infrastruktury, która miała przedstawić rozwój infrastruktury na pograniczu polsko-niemieckim i priorytety rządu w tym zakresie. Priorytetów nie przedstawiła żadnych, za to nie do końca potrafiła odróżnić TEN-T od korytarzy transportowych i sieci transportowej, ujętych w raporcie TINA. Z kolei Paulina Filipiak i Maja Kosieradzka z Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, nie bardzo poradziły sobie z przepisami konwencji Espoo i plątały się w wyjaśnieniach, dlaczego Polska nie ratyfikowała protokołu do tej konwencji z 2003 r., co przeszkadza w polsko-niemieckich uzgodnieniach dotyczących opinii środowiskowych dla inwestycji transportowych. Wiceminister Dziekoński natomiast, z naiwną radością, podkreślał, że ścisła współpraca planistyczna w obszarze transgranicznym jest potrzebna, zupełnie nie dostrzegając, że wszyscy na sali doskonale o tym wiedzieli - i właśnie w celu pokonania wszelkich barier, jakie występują, zwłaszcza po polskiej stronie, konferencję zwołano. Zaproponowano także kontynuację spotkań roboczych, w ramach grup tematycznych, oraz kolejną edycję konferencji w 2010 r. (na przełomie maja i czerwca), podsumowującą wyniki prac poszczególnych grup. Główne zamierzenia inwestycyjne polskich regionów granicznych będą jednym z tematów poruszanych podczas posiedzenia Polsko-Niemieckiego Komitetu ds. Gospodarki Przestrzennej, które ma się odbyć we wrześniu br.
 
Zofia Bąbczyńska-Jelonek
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl