Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o. rozpoczyna konkretne działania mające
doprowadzić do powstania nowego i bardzo potrzebnego, nowoczesnego parku logistycznego w gdańskim porcie. Już jutro, 16 lipca, rozpocznie się przetarg na zagospodarowanie terenów zlokalizowanych
bezpośrednio w sąsiedztwie terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, gdzie ma powstać Pomorskie Centrum Logistyczne.
W ramach projektu na 186 ha gruntu w pobliżu nowego gdańskiego terminalu
kontenerowego ma powstać ok. 700.000 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej oraz ok. 40.000 m2 powierzchni biurowej i parku przemysłowego. Lokalizacja centrum jest bardzo dogodna. Teren przyszłego parku
znajduje się jedynie 5 km od centrum Gdańska, w bezpośrednim zapleczu DCT Gdańsk oraz w związku z tym planowanej rozbudowy infrastruktury drogowej i kolejowej. Dobre połączenie z terminalem i centrum
logistycznym mają zapewnić w kierunku północno-zachodnim nowa Trasa Sucharskiego z tunelem pod Martwą Wisłą ukończone w 2014 r. oraz w kierunku południowym nowa Obwodnica Południowa Gdańska i nowoczesny
most kolejowy, które mają być ukończone do 2012 r.
Obecnie ogłaszany przetarg dotyczy 109 ha przyszłego centrum. W jego wyniku ma być wyłoniony jeden lub kilku inwestorów, którzy będą
odpowiedzialni za wybudowanie budynków magazynowych i biurowych, placów składowych, obiektów produkcyjnych i innych obiektów przemysłowych na terenie centrum logistycznego. Terenem należącym do miasta
będzie zarządzać Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o., inwestor będzie prowadzić działalność w oparciu o długoletnie umowy dzierżawy.
Trójmiasto jest zaniedbanym logistycznie rejonem
Polski. Istnieje tu jedynie kilka nowo wybudowanych centrów dysonujących 102 tysiącami m2 powierzchni magazynowej (w całej Polsce jest jej prawie 6 mln m2). Trójmieski rynek logistyczny stanowi ok. 1%
rynku powierzchni magazynowych w całej Polsce (mniej ma tylko Szczecin i Kraków). Obecnie nie buduje się w pomorskim żadnego centrum logistycznego, a w 2008 r. ukończono jedynie 20.000 m2 nowych
powierzchni. Oddanie planowanego na bieżący rok centrum Panattoni Park Gdańsk (przy wyjeździe z Gdańska na Warszawę przy drodze ekspresowej nr 7) raczej nie dojdzie do skutku, gdyż inwestor na razie
wstrzymał inwestycję z powodów ekonomicznych. Dodatkowo, wg danych za 2. kwartał 2009 r., Trójmiasto ma jeden z najwyższych wskaźników wykorzystania powierzchni, wolna powierzchnia magazynowa stanowi
jedynie ok. 6% (w całej Polsce to średnio 18,6%). Brak nowoczesnych magazynów i dogodne usytuowanie w pobliżu dwóch największych portów morskich południowego Bałtyku, przy wylocie na budowaną obecnie
autostradę A1 łączącą z południem Europy i połączenie kolejowe aż z Morzem Czarnym stanowią doskonałą okazję dla inwestorów.
Istniejące centra logistyczne w rejonie Gdańska: BIK w Pruszczu
Gdańskim przy obwodnicy Trójmiasta, Diamond Business Park w Gdańsku przy obwodnicy i drodze 221, ProLogis Park Gdańsk przy obwodnicy i drodze nr 7 (w pobliżu lotniska w Gdańsku).