Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Odra a na przystawkę rak

Morza i Oceany, 2009-07-10
Wczoraj rozpoczęły się - przy okazji Dnia Rzeki Odry - dwudniowe obrady IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej "INLAND SHIPPING 2009", Konferencja odbywa się w Akademii Morskiej w Szczecinie a udział w niej biorą reprezentanci podmiotów gospodarczych i środowisk naukowych, zaangażowanych w rozwój żeglugi śródlądowej oraz Rolf Dietrich z Urzędu ds. Inwestycji na Drogach Wodnych z Berlina. Podczas konferencji poruszone są m.in. tematy: Odrzańskiej Drogi Wodnej jako osi rozwoju Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC); kierunki rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce, podnoszenie bezpieczeństwa żeglugi na śródlądowych drogach wodnych, ekologiczne aspekty związane z transportem wodnym. Wymienione zagadnienia wiążą się ściśle z polityką Unii Europejskiej, zwracającej się ku żegludze śródlądowej, jako najbardziej ekologicznej, bezpiecznej i niezawodnej gałęzi transportu, dotychczas marginalizowanej, a mogącej w znaczący sposób odciążyć transport lądowy a także polityką regionalną i transgraniczną Wspólnoty Europejskiej. INLAND SHIPPING 2009 zainaugurował dr Wojciech Drożdż referatem "Odrzańska Droga Wodna jako determinanta rozwoju Środkowoeuropejskiego Korytarza CETC w świetle modyfikacji sieci TEN-T. --------------------- Nasz Komentarz Po raz kolejny spotkamy się na konferencji naukowej, tym razem międzynarodowej, by podyskutować o naszych kochanych rzekach, najwięcej o Odrze. Od iluż to lat zabieramy głos w tej sprawie. Tego nie pamiętają najstarsi górale, przepraszam, marynarze śródlądowi. Pamiętają jedno, że każde tego typu spotkanie naukowców niczego rozsądnego nie przynosi i śmiem twierdzić, że po kolejnej burzy mózgów naszych mędrców nie przyniesie. Do jasnej cholery pytam więc; ile jeszcze lat będziemy dyskutować i dyskutować, pisać prace naukowe po setki stron, rysować wykresy czarno-białe i kolorowe, malować słupki i podawać wyssane z palca liczby. Do jasnej cholery pytam więc; ile jeszcze lat będziemy o tym dyskutować a nie wdrażać narastających problemów, wreszcie w życie. Nasze polskie rzeki jak wyglądały dziesiątki a może i setki lat temu, tak samo wyglądają dziś, mało żeglowne, wąskie, płytkie i ciasne. Porty zaniedbane a niektóre barki odstraszają rdzą. Jak długo ten stan rzeczy będzie wyglądał ? Kto mi na to pytanie odpowie dziś ? Kto się odważy powiedzieć, że to wszystko zmieni się w najbliższych latach. Wczoraj takie odważnego nie spotkałem, a bardzo chciałem. Dyskutantów było wielu, wszyscy wypowiadali się w trosce o stan naszych rzek, przede wszystkim rzeki Odry. Padały piękne słowa. Nie zabrakło wykresów i - oczywiście - liczb. I głosów, ale nie rozpaczliwych. Głos zabrała nawet Pani Dorota Lost-Siemińska, dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej Ministerstwa Infrastruktury. Ładna kobieta, to prawda, ale nieco (Lost), zagubiona. Ale tylko trochę. Chęci do wszelkich działań Pani Dyrektor nie brakuje, ale czy ma pieniądze, sorry ministerstwo, na polepszenie sytuacji. Podejrzewam, że nie ma. Dziura budżetowa jest ogromna a, niestety, do wdrożenia zmian w "służebności" naszych rzek potrzebne są ogromne pieniądze. I cokolwiek byśmy nie powiedzieli, nie pisali, nasze drogi prowadzą do pustej kasy Państwa. Ale pogadać możemy, choć to w przypadku naukowych konferencji mało nie kosztuje. Ponoć wczorajszy obiad był dobry, drugie danie nazywało się Odra, a na przystawkę podano czerwonego chrupiącego raka z...Odry.
 
Bogdan Tychowski
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl