Wystawione przez Niemców weszły do eksploatacji po 1931 roku, wytyczając - prosto jak strzelił - tor wodny Świnoujście -
Szczecin, na odcinku przez Wielki Zalew, od wyjścia z Kanału Piastowskiego do wysokości Trzebieży. Bramy torowe na Zalewie Szczecińskim - cztery pary charakterystycznych staw, przypominających latarnie
morskie, wyznaczających pogłębioną rynnę, stanowiącą bezpieczną drogę dla większych statków (jednostki o małym zanurzeniu mogą płynąć poza torem wodnym i bramami).
Bramy, podobnie jak wszystkie
inne stałe i czasowe znaki nawigacyjne na torze wodnym, podlegają opiece Urzędu Morskiego i nadal pełnią swoją służbę, chociaż ruch statków jest pod stałą kontrolą radarową, a nowoczesna nawigacja bazuje
na systemie GPS i na mapach elektronicznych.
Aktualnie jedna z bram - nr 3 - przechodzi gruntowny remont, a właściwie rekonstrukcję (na zdjęciach). Numeracja bram - od 1 do 4 - rośnie z północy na
południe. Brama nr 3 jest dokładnie na pozycji 53o4275 N - 14o2610 E...