Nowe rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury
kolejowej, obniża konkurencyjność kolei wobec innych środków transportu - uważają przedstawiciele Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Nowe stawki najbardziej uderzą w przewozy intermodalne i
ładunków ciężkich. Zaczną obowiązywać od grudnia br.
Koszty dostępu do infrastruktury kolejowej, które stanowią ok. 1/3 wszystkich kosztów transportu kolejowego, wzrosły w Polsce, w latach 2004-2009, o
25% - i są już blisko dwukrotnie wyższe niż w Niemczech. Stawki na 2010 r. teoretycznie spadną o ok. 5%, jednak dla firm o szerokim profilu działalności i lżejszych pociągów.
W przypadku transportu
ładunków ciężkich (węgiel, kruszywa itp.) oraz kontenerów, których najwięcej przewożą niezależni przewoźnicy, koszty wzrosną nawet o 25%. A to za sprawą likwidacji w nowym rozporządzeniu kategorii
pociągów intermodalnych i zniesienia preferencyjnych dla nich stawek.
Zdaniem ZNPK, największymi beneficjentami nowej taryfy będą PKP Cargo i spółki Grupy PKP. W ten sposób, drogą okrężną, rząd
przekaże PKP Cargo ok. 200 mln zł, co narusza warunki konkurencji. Dlatego, związek skierował w tej sprawie pisma do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Transportu Kolejowego, Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów oraz premiera.