Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Dla świnoujskiego gazoportu - gaz z Kataru

Morza i Oceany, 2009-06-23
W efekcie zaakceptowanej 19 czerwca przez zarząd i 22 czerwca 2009 r. przez radę nadzorczą PGNiG S.A. umowy z Qatargas, 29 czerwca w Katarze, w obecności Ministra Skarbu Państwa Aleksandra Grada i najwyższych przedstawicieli rządu Kataru, podpisana zostanie ostateczna umowa na dostawy skroplonego gazu ziemnego LNG do Polski. Powstała przy wsparciu rządu umowa PGNiG S.A. i Qatargas, umożliwia realizację jednego z najważniejszych filarów dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski i znacznie zwiększa bezpieczeństwo energetyczne państwa. Jest to pierwszy długoterminowy kontrakt od czasu tzw. "kontraktu Jamalskiego". Umowa ta jest efektem prowadzonych od wiosny 2008 r. intensywnych rozmów ze stroną katarską, która jest największym na świecie eksporterem LNG oraz podpisanej 15 kwietnia 2009 r. Umowy Ramowej (Heads of Agreement) między Qatargas i PGNiG S.A. Termin uruchomienia dostaw jest ściśle skorelowany z harmonogramem realizacji inwestycji terminala LNG w Świnoujściu przez OGP Gaz-System S.A. oraz podmiot od niej zależny - Polskie LNG. Oddanie terminala planowane jest na 2014 r. i w tym też okresie mają zostać uruchomione dostawy LNG. Kontrakt przewiduje dostarczenie 1 mln ton LNG rocznie (ok. 1,5 mld m3) przez okres 20 lat, jednocześnie strony nie wykluczają zwiększenia dostaw. Pozostałe ilości skroplonego gazu PGNiG S.A. będzie dostarczał poprzez dostawy pochodzące ze średnio i krótkoterminowych kontraktów. Minister Aleksander Grad podkreślił, że "zawarcie tej umowy, wcześniejsze przyjęcie specjalnej ustawy, która reguluje i upraszcza procedury związane z budową terminalu, uzyskanie decyzji środowiskowych i złożony wniosek o pozwolenie na budowę świadczą, że dotychczasowe wieloletnie mówienie o potrzebie dywersyfikacji się skończyło, teraz staje się to faktem".
 
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl