Komisja Europejska przyjęła projekt Strategii Unii Europejskiej dla Regionu Morza
Bałtyckiego zawierający m.in. "Plan Działania", który UWZGLĘDNIA "projekty flagowe" (autostrada i linia kolejowa Gdynia/Gdańsk - Wiedeń/Bratysława, a w dalszej perspektywie Bałtyk - Adriatyk i
"autostrady morskie" z i do portów polskich - zgłoszone przez Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej SMAB).
Oznacza to niezwykle ważną zmianę wcześniejszych ustaleń. Nowe, korzystne
stanowisko ogłoszone zostało przez szefa Dyrekcji Generalnej dla Polityki Regionalnej Unii Europejskiej Dirka Aahera podczas konferencji STRATEGIA REGIONU MORZA BAŁTYCKIEGO A POLITYKA SPÓJNOŚCI, w Visby
11 czerwca 2009 roku, w której uczestniczył również dyrektor biura SMAB - Ryszard Toczek oraz przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Wprowadzone zmiany w liście "projektów
flagowych" są przełomowe dla sukcesu inicjatywy "Strategia Bałtycka" i z tego powodu będą wymagały jeszcze dalszych prac redakcyjnych.
Są one uzasadnione z uwagi na potencjał, jaki wnosi do
Strategii VI Pan-Europejski Korytarz Transportowy, którego oś stanowią oba wymienione projekty, szczególnie na terenie Polski.
Przypomnijmy: W latach 2007-2013 mamy "spoić" Polskę z Europą,
głównie poprzez europejskie trasy komunikacyjne. Polska ma dwie takie trasy - VI korytarz transportowy i "Via Baltica" - z Warszawy do Tallina. Uczciwiej byłoby nazwać VI korytarz "drogą Bałtycką
" i "koleją Bałtycką" - jeżeli nazwa ma potwierdzać stosunek stolicy Polski do "polskiego morza". Powstanie infrastruktury technicznej, gospodarczej i turystycznej VI korytarza to warunek
opuszczenia - możliwie najszybciej - "klubu" najbiedniejszych państw w Europie. "Strategia Bałtycka" - pierwszy taki dokument w Europie - ma być scenariuszem budowy najwyżej rozwiniętego
makro-regionu w Europie. Ma być wzorem dla innych makroregionów. Europa Bałtycka ma być regionem Europy XXI wieku.