Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Jeszcze 1,5 roku wytężonej pracy...

Morza i Oceany, 2009-06-15

Morza i Oceany rozmawiają z Jackiem Wiśniewskim, prezesem EuroAfrica - Linie Żeglugowe - Jak minęły pierwsze miesiące w przewozach? - Nie ulega wątpliwości, że pierwsza część roku 2009 była okresem trudnym dla wszystkich operatorów żeglugowych, którzy podobnie jak inni uczestnicy rynku transportowego odczuwają skutki globalnej recesji gospodarczej. Trzy promy należące do Grupy Euroafrica, pływające w zarządzie operacyjnym Unity Line (spółki należącej do Grupy PŻM), odnotowały spadki rzędu 10-20 %. Warto podkreślić, że nie jest to zły wynik w odniesieniu do przewozów naszych konkurentów. Świadczy to niewątpliwie o ugruntowanej i silnej pozycji serwisu Unity Line na mapie promowych połączeń żeglugowych na Bałtyku. Pozytywnym sygnałem są utrzymujące się na stosunkowo wysokim poziomie przewozy Linii Afryki Zachodniej. Wydaje się, że rozwijające się kraje basenu Zatoki Gwinejskiej w mniejszym stopniu, aniżeli inne regiony gospodarcze świata, odczuwają skutki recesji. Co więcej Linia Afryki Zachodniej funkcjonuje w niszowym segmencie transportu podstawowych towarów drobnicowych (takich jak: papier, nawozy, kakao), który jest mniej czuły na koniunkturalne wahania rynku żeglugowego. - Czy na rynku frachtowym nadal zauważalny jest kryzys, czy sytuacja stabilizuje się na tyle, by spokojnie myśleć o przyszłości firmy? - Sytuacja firmy jest w pełni stabilna, co nie oznacza, że nie odczuwamy przejściowych skutków kryzysu. W dużym stopniu uzależnieni jesteśmy od podaży masy ładunkowej na rynkach europejskich, gdzie odnotowuje się znaczące spadki. Niemniej jednak ugruntowana pozycja naszych serwisów żeglugowych oraz przedsięwzięcia gospodarcze, które podjęliśmy w latach ubiegłych pozwalają nam myśleć z optymizmem o dalszym rozwoju firmy. Co więcej, podobnie jak wiele innych przedsiębiorstw, wdrożyliśmy plan działań oszczędnościowych, który powinien złagodzić skutki zmniejszonych przewozów. W mojej ocenie nie można na razie zakładać trwałej stabilizacji rynku frachtowego. Cieszą chwilowe wzrosty niektórych indeksów frachtowych, ale nie sądzę, żeby wytyczały już one trwały trend umacniania się rynku żeglugowego. Myślę, że lata 2009 i 2010 będą okresem wytężonej pracy utrzymania zdobytego w latach poprzednich kapitału dla większości przedsiębiorstw branży morskiej. - Kilka słów o inwestycjach. Czy firma podejmuje starania o zwiększenie ilości swoich statków ? Jak tak, to jakich i gdzie będą głównie pływać? - Każdy kryzys gospodarczy ma swoje dwa oblicza. Z jednej strony firmy borykają się z trudnościami natury operacyjnej, z drugiej zaś, jest to dobry okres do realizacji projektów inwestycyjnych. Oczywiście skuteczna strategia inwestycyjna może być podejmowana wyłącznie przy założeniu silnych podstaw prowadzonej działalności gospodarczej. Odnosząc się do działalności żeglugowej w latach 2005-2008 był to okres charakteryzujący się bardzo trudnym rynkiem kupna i sprzedaży statków. Ceny statków używanych kształtowały się na bardzo wysokim poziomie, co blokowało możliwości inwestycyjne wielu armatorów. Pomimo takich trudności Grupa Euroafrica już od kilku lat skutecznie realizuje strategię wymiany tonażu na jednostki młodsze. Obecnie prowadzimy obserwację niestabilnego rynku, wyczekując najlepszego momentu w czasie do dokonania następnych inwestycji tonażowych. Sadzę, że w perspektywie najbliższego roku będziemy poważnie rozważać wzmocnienie serwisu Linii Afryki Zachodniej. Będą to prawdopodobnie używane drobnicowce wielozadaniowe typu box shape o wielkości ok. 10.000 ton dwt, nie starsze niż 15 lat. - Dziękuję za rozmowę
 
Rozmawiał: Bogdan Tychowski
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl