- Dopóki w polskich portach będzie rozwijał się transport morski, dopóty będzie zapotrzebowanie na usługi
shipchandlerskie - podkreśla Paweł Dawidowicz, prezes Baltony Shipchandlers Sp. z o.o. Jest ona drugą, obok Baltony Świnoujście Sp. z o.o., firmą z Grupy Baltony, zajmującą się zaopatrywaniem statków. I
to nie tylko w polskich portach. - Staramy się więc, aby usługi te były realizowane, w jak największym zakresie, przez nasze spółki, które bardzo dobrze radzą sobie na tym konkurencyjnym rynku - dodaje
Dominik Ludwiczak, prezes Baltony Świnoujście.
Obie firmy zajmujące się usługami shipchandlerskiemi powstały w 2007 r., na bazie działów zaopatrzenia statków, wydzielonych z Przedsiębiorstwa Handlu
Zagranicznego "Baltona" SA, dzieląc się przy tym obszarem działalności: Baltona Shipchandlers zajęła się obsługą portów w Gdańsku i Gdyni, zaś Baltona Świnoujście - w Szczecinie i Świnoujściu, a także
w Policach. Spółki przejęły także dotychczasowe kontakty z polskimi armatorami: Polską Żeglugą Morską (PŻM), Unity Line i Polską Żeglugą Bałtycką (PŻB) - Polferries. Na pokłady ich statków Baltona
dostarcza wszystko, co jest niezbędne: począwszy od produktów spożywczych, poprzez publikacje i mapy morskie, a skończywszy na wyposażeniu technicznym czy specjalistycznych środkach chemicznych oraz
zamówieniach specjalnych realizowanych pod indywidualne potrzeby klienta.
W przypadku PŻM, zaopatrzenie statków (głównie techniczne) odbywa się na podstawie każdorazowych zapytań, składanych przez
armatora na poszczególne jednostki. Baltona nie jest jednak jedyną firmą, do której trafiają zapytania.
- Dlatego, staramy się być konkurencyjni w stosunku do innych firm i stąd - myślę - nasza
współpraca z PŻM trwa od wielu lat i układa się dobrze. Staramy się także być dla armatorów nie tylko shipchandlerem, ale przede wszystkim partnerem w biznesie - zaznacza D. Ludwiczak.
Przyznaje,
że monopol na zaopatrywanie statków, który Baltona miała na polskim rynku do 1989 r., sprawił, że firma czuła się zbyt pewnie i stąd problemy, z którymi potem musiała się borykać przez kilka lat. Teraz
jednak, po przekształceniach, jej spółki shipchandlerskie dobrze sobie radzą na konkurencyjnym rynku. Stąd m.in. także zamówienia od PŻM na dostarczanie produktów na statki cumujące w innych, niż polskie,
portach.
Jeśli chodzi o Unity Line, to Baltona Świnoujście obsługuje 2 promy należące do PŻM: Wolin i Gryf. Tym razem, już na zasadzie generalnego dostawcy, który zaopatruje jednostki we wszystko
co niezbędne. Z usług Baltony nie korzystają natomiast, mimo starań spółki, promy pływające w barwach Unity Line, a należące do innego szczecińskiego armatora, Euroafrica Linie Żeglugowe.
W
Świnoujściu zaopatrywane są (głównie w prowiant) także promy PŻB: Pomerania i Wawel. - Zamówienia zdobywamy także na zasadzie akwizycji. Pojawiamy się na statkach zacumowanych w porcie, składamy ofertę i
- jeśli zostanie przyjęta - realizujemy ją. Tak działamy np. w Policach - dodaje prezes Ludwiczak.
Natomiast w Trójmieście, oprócz zaopatrywania statków i promów zawijających do portów oraz
jachtów, Baltona Shipchandlers obsługuje również zagraniczne okręty wojenne, które przypływają do trójmiejskich portów, np. w ramach ćwiczeń. Zamówienia pozyskiwane są dzięki współpracy z armatorami,
operatorami oraz agentami morskimi danych jednostek, a także poprzez akwizycję na statkach zacumowanych w porcie.
Dostawy na statki realizowane są przy pomocy własnych środków transportu. Spółki
posiadają samochody dostawcze i ciężarowe z nadwoziami i agregatami chłodniczymi, co pozwala np. przewozić na jednym samochodzie, zarówno produkty mrożone (-18°C), jak i chłodzone (+2-
+8°C). Ponadto w Świnoujściu, w magazynach Baltona Świnoujście, działają 2 nowoczesne chłodnie, o kubaturze 120 m3 oraz 2 mroźnie, o kubaturze 195 m3. Z kolei Baltona Shipchandlers korzysta z
magazynów Baltony SA w Gdańsku.
- Mimo niezadowalających tendencji panujących obecnie w portach, spowodowanych światowym kryzysem, systematycznie zwiększamy swój udział w rynku, a dobra kondycja
spółki jest konsekwencją realizowanej strategii i elastyczności w reagowaniu na panującą sytuację - podkreśla prezes Dawidowicz.
Jest to szczególnie ważne, na co zwraca uwagę szef Baltony
Shipchandlers, w przypadku "sezonowości" w zawijaniu jednostek, np. do portów Gdyni i Gdańska (latem pojawia się więcej statków w stoczniach remontowych oraz dużo jednostek wycieczkowych). Jednak, jak
podkreśla D. Ludwiczak, mimo spadku liczby statków pojawiających się w polskich portach, ich ruch utrzymuje się na poziomie pozwalającym na funkcjonowanie i rozwój firmy.
-----------------------------------------
Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego "Baltona" SA
Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego "Baltona" powstało 3 września 1946 r., a jego główną
działalnością, od początku istnienia, było zaopatrywanie statków. Firma podlegała Ministerstwu Handlu Zagranicznego. Od 1955 r. przedsiębiorstwo zaczęło zaopatrywać również polskie placówki dyplomatyczne
za granicą, a rok później Baltona stała się członkiem ISSA (Międzynarodowego Zrzeszenia Dostawców Okrętowych). W 1956 r. rozpoczęła również sprzedaż detaliczną w sklepach dla marynarzy oraz na przejściach
granicznych. Od 1977 r. przedsiębiorstwo działało już jako centrala handlu zagranicznego, prowadząca własną działalność eksportową na tzw. małe rynki, tj. Watykan, Wyspy Karaibskie, Malta, Wyspy
Kanaryjskie. W 1984 r. firma została przekształcona w spółkę akcyjną. Od tego czasu, organizowana była też sieć sklepów, która do 1989 r. liczyła ok. 260 placówek w całym kraju. Po restrukturyzacji, w
latach 2005-2006, powstała Grupa Kapitałowa Baltona.
Obecnie firma ma sieć 21 sklepów wolnocłowych w polskich portach lotniczych oraz 1 graniczny - w Świnoujściu. Posiada także 90% udziałów w BH Travel
Retail Poland, obsługującym terminal 2 na warszawskim lotnisku Okęcie.
Głównym właścicielem Baltony jest spółka Alfa Center, należąca do firmy Gaskon, która ma 59,94% akcji. Finalizowana jest
transakcja odkupienia przez Alfa Center pakietu 26,83% akcji od Ministerstwa Skarbu Państwa. Pozostałych 12,79% posiada Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze
".