Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Najważniejsze, że inwestycje nie są zagrożone

Morza i Oceany, 2009-05-14

" Morza i Oceany" rozmawiają z Jarosławem Siergiejem - prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. - Jak minął pierwszy kwartał w portach w Szczecinie i Świnoujściu? - W pierwszych miesiącach roku odnotowaliśmy spadki przeładunków prawie we wszystkich grupach towarowych. W stosunku do roku ubiegłego przeładunki węgla spadły o 22%, rudy o 52%, tzw. innych ładunków masowych o 26%, drobnicy o 23% i drobnicy promowej o 14%. Zakładamy, że tegoroczne obroty naszych portów będą mniejsze w porównaniu do roku ubiegłego o ok. 19%. - Wygląda na to, że kryzys coraz bardziej dotyka gospodarkę morską? - Światowy kryzys finansowy dotyka wszystkie dziedziny gospodarki. Gospodarka morska jest barometrem globalnej sytuacji na rynkach. Jeśli rozwija się przemysł, handel, usługi wówczas rośnie zapotrzebowanie na przewozy morskie, zarabiają armatorzy i porty. Jeśli gospodarka zwalnia, zmniejsza się popyt na transport towarów, co ma bezpośredni wpływ na sytuacje w portach. - Czy zaplanowane wcześniej inwestycje nie są zagrożone? - Generalnie nie. Dokładamy wszelkich starań, aby zrealizować nasze zamierzenia inwestycyjne zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Jednym z podstawowych zadań jest modernizacja terminalu promowego w Świnoujściu. Zależy nam przede wszystkim na budowie stanowiska nr 1, aby możliwa stała się obsługa promów o długości przekraczającej 200 metrów oraz wydłużeniu stanowiska nr 6. To nasza odpowiedź na sygnały wysyłane przez armatorów, którzy chcą wpływać do Świnoujścia coraz większymi promami. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku rozpocznie działalność terminal kontenerowy na Ostrowie Grabowskim o planowanej zdolności przeładunkowej 100.000 TEU z możliwością zwiększenia pułapu przeładunków nawet do 200 000 TEU. Operatorem terminalu będzie spółka PCC Port szczecin. Planujemy także poprawę bardzo już zniszczonej i wyeksploatowanej infrastruktury drogowej i kolejowej w naszych portach. - A co z terminalem LNG? Budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu to bez wątpienia jedna z największych inwestycji ostatnich lat. Jest to inwestycja ważna dla naszego regionu, ale przede wszystkim dla kraju, gdyż wprowadza możliwość dywersyfikacji dostaw surowców energetycznych do Polski. Terminal LNG to z pewnością najbardziej znany- także dzięki zainteresowaniu mediów, element portu zewnętrznego, ale z naszego punktu widzenia, ważne jest także, że oprócz terminalu LNG w porcie zewnętrznym znajdą się także inne stanowiska do obsługi różnego rodzaju ładunków. Dzięki temu, w Świnoujściu powstanie zupełnie nowy, bardzo nowoczesny i uniwersalny port głębokowodny. - Czego spodziewa się pan w drugim półroczu bieżącego roku? - Chciałbym, aby zwiększyły się przeładunki w portach, bo to będzie znak, że gospodarka ruszyła z miejsca. Chciałbym także, aby z obecną, trudną sytuacją gospodarczą jak najlepiej poradzili sobie nasi partnerzy i spółki portowe. Z naszej strony deklaruję w tej sprawie wszelką, będącą w granicach naszych możliwości pomoc. Cieszę się, że w Szczecinie coraz częściej rozmawiamy o gospodarce morskiej. W kwietniu w Akademii Morskiej odbyło się spotkanie pod hasłem "Szczecin-miasto przyjazne reeferom", następnie spotkaliśmy się na konferencji "12,5 M dla Szczecina" dotyczącej pogłębienia kanału Świnoujście-Szczecin, a dziś rano rozpoczyna się konferencja "Transport morski". Z kolei jutro przedstawiciele biznesu morskiego i zaproszeni goście spotkają się na tradycyjnym "Herring 2009" , gdzie również, choć już oczywiście w mniej formalnej atmosferze, będzie okazja do wielu ciekawych rozmów. Korzystając z okazji, życzę wszystkim uczestnikom piątkowej imprezy wspaniałej zabawy.
 
Rozmawiał: Bogdan Tychowski
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl