Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Chińczycy zbudują dla PŻM masowce o nośności 80 tys. DWT

Morza i Oceany, 2009-04-21

Morza i Oceany rozmawiają z Pawłem Szynkarukiem, dyrektorem naczelnym Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie - Jak Pan Prezes ocenia pierwszy kwartał w przewozach ? - W pierwszym kwartale 2009 roku statki grupy PZM przewiozły łącznie 4,9 mln ton ładunków. Głównie produkty rolne 1,78 mln, węgiel 1,69 mln, nawozy i fosforyty 445 tys., rudy i koncentraty 350 tys., minerały 256 tys., pozostałe 375 tys. ton,. Flota PŻM zaangażowana jest głównie w przewozy towarów w rejonie basenu Oceanu Atlantyckiego, Europy, krajów Morza Śródziemnego i Czarnego. Podstawowe ciągi ładunkowe to: zboża i pasze z obu Ameryk do Europy i w rejon Morza Śródziemnego, nawozy w odwrotnej relacji, węgiel z Bałtyku do Europy Zach oraz pszenica z Europy do krajów Afryki Płn. Chwiejność i niepewność obecnego rynku zniechęca kontrahentów do zawierania umów długoterminowych. Oznacza to konieczność frachtowania statków na rynku "spot" pod presją ograniczonej podaży ładunków. - Proszę o kilka słów na temat perspektyw firmy na najbliższe trzy miesiące ? - Jakiekolwiek perspektywy dla rynku frachtowego uzależnione są od zmiany sytuacji w sektorach: bankowo-finansowym i przemysłowym. Mówiąc krótko: więcej środków na inwestycje oznacza ożywienie w przemyśle, i tym samym zwiększenie zapotrzebowania na usługi transportowe. Biorąc pod uwagę, że rynek ten reaguje z pewnym opóźnieniem na zmiany w wyżej wymienionych sektorach nie należy w najbliższym okresie spodziewać się zbytniego ożywienia. - Jak wygląda realizacja wymiany statków ze starych na nowe ? - Najważniejszą częścią strategii rozwoju Polskiej Żeglugi Morskiej jest realizowany obecnie plan odnowy tonażu. Zakłada on wybudowanie w okresie dekady lat 2005-2015 34 nowych masowców za łączną kwotę ponad miliarda dolarów. Pierwsze cztery statki zakupione w ramach programu zostały odebrane w ubiegłym roku. Były to : m/s "Podlasie", m/s "Pomorze", m/s "Kaszuby" i m/s "Roztocze" (37.700 DWT), zbudowane przez stocznię Xingang w Tianjin (Chiny). W tym roku spodziewamy się kolejnych 9-10 jednostek. 30 marca odebraliśmy kolejny statek ze stoczni Xingang - m/s "Mazowsze", a do końca roku będą zrealizowane dostawy pozostałych masowców z tej serii : m/s "Orawa" planowany do odbioru w maju, m/s "Kurpie" w lipcu, m/s "Kociewie" we wrześniu, m/s "Polesie" w listopadzie, oraz m/s "Wadowice II", które stocznia ma nam przekazać w samej końcówce roku 2009. Jednocześnie od czerwca tego roku flotę PŻM będą zasilać nowe statki zbudowane w ramach kontraktu podpisanego ze stocznią Mingde w Nantong (Chiny). Będą to masowce typu "jeziorowiec" o nośności 30.000 DWT. W 2009 roku spodziewamy się trzech jednostek z tej serii : m/s "Miedwie" - w czerwcu, m/s "Drawsko" w sierpniu oraz m/s "Resko" w grudniu. Być może uda się również rozpocząć w tym roku dostawy z innej stoczni, w którą Polska Żegluga Morska współpracuje od niedawna. Chodzi o zakład New Times Shipyard w Jiangsu (Chiny), gdzie powstaną największe masowce, jakie dotychczas pływały we flocie PŻM (80.000 DWT). Pierwszy z serii tych statków m/s "Giewont" prawdopodobnie zostanie odebrany pod koniec b.r.
 
Rozmawiał: Bogdan Tychowski
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl