Ubiegły rok w Gdyni okazał się niezwykle owocny w zakresie przeprowadzonych inwestycji w porcie i jego otoczeniu.
W roku 2008 zrealizowano wiele istotnych projektów o wartości ponad 131 mln zł. Intensywne działania znalazły odzwierciedlenie w nagrodach i wyróżnieniach, jakimi Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA został
uhonorowany w ostatnim czasie.
Nowy rok w porcie gdyńskim rozpoczął się od nagród. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA został uhonorowany nagrodą - Perłą Polskiej Gospodarki za rok 2008 w kategorii
Perły Duże. Perły Polskiej Gospodarki przyznane zostały już po raz szósty przez Polish Market Economic Magazine oraz Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk, przedsiębiorstwom spełniającym
szereg warunków ekonomicznych.
Port uzyskał również szóste miejsce w kategorii Infrastruktura. Nagroda została przyznana za konsekwentną realizację polityki i strategii przedsiębiorstwa oraz
pozycję lidera wśród najbardziej dynamicznych i najbardziej efektywnych przedsiębiorstw w Polsce. Potwierdzeniem tej właśnie pozycji lidera było również uhonorowanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA
jednym z trzech - równorzędnych wyróżnień "Czasu Gdyni" za rok 2008. "Czas Gdyni" to coroczna nagroda, przyznawana przez Przewodniczącego Rady Miasta Gdyni gdyńskim inwestorom, którzy najbardziej
przyczynili się w danym roku do rozwoju miasta. Wyróżnienie przyznane zostało za budynek biurowy przy ul. Janka Wiśniewskiego w Gdyni (patrz zdjęcie).
Miniony rok podsumował, w czasie
zorganizowanej w porcie gdyńskim konferencji prasowej, Walery Tankiewicz - wiceprezes Zarządu /dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem. W 2008 roku rozpoczęto między innymi przebudowę
infrastruktury dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu (modernizacja ul. Polskiej) oraz przebudowę kanału portowego, a także opracowano projekty rozbudowy infrastruktury do obsługi
statków ro ro z dostępem drogowym i kolejowym, budowy infrastruktury centrum logistycznego oraz zagospodarowania rejonu Nabrzeża Bułgarskiego. Kosztem około 15 milionów złotych zmodernizowano Pirs
Południowy wykorzystywany do przeładunku chemikaliów płynnych i paliw.
W 2009 r. planuje się inwestycje o wartości przekraczającej 96 mln zł. Do najważniejszych zadań należeć będzie m.in. dalsza
realizacja infrastruktury dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu Gdynia (ul. Polska) za około 21 mln zł (całkowita wartość inwestycji osiągnie 103 mln zł). Kontynuowana będzie
przebudowa Kanału Portowego - w roku 2009 planuje się wydatkować na ten cel 32 mln zł (całkowita wartość tej inwestycji osiągnie 77 mln zł). Kontynuowane będą również prace przy przebudowie Nabrzeża
Pomorskiego, usytuowanego w najbardziej prestiżowej strefie miasta. Istotne prace modernizacyjne prowadzone będą także na Nabrzeżu Helskim, gdzie zostaną wymienione szyny podsuwnicowe i urządzenia
odbojowe.
Realizacja tak ambitnych planów wymaga sporych środków finansowych. Inwestycje te finansowane będą częściowo ze środków własnych ZMPG-a SA. Ponadto czynione są starania o
współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Odnosząc się do wyników działalności w roku ubiegłym Janusz Jarosiński, prezes Zarządu,
stwierdził, iż przeładunki w obrocie morskim całego portu w 2008 roku osiągnęły wielkość 15,5 mln ton, były więc niższe od osiągniętych w 2007 roku o około 1,5 mln ton. Odnosząc uzyskane w roku ubiegłym
wyniki działalności do roku 2007 powinniśmy jednak pamiętać - iż rok 2007 był w całej historii Portu Gdynia rekordowym pod względem wielkości przeładunków. Poza tym port zaczął już odczuwać skutki
zmniejszonej aktywności gospodarki światowej. Osiągnięty w roku ubiegłym poziom obrotów ładunkowych - pomimo spadku w stosunku do roku 2007 - był drugim wynikiem w historii Portu Gdynia.
W roku
2008 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA wypracował zysk netto na poziomie około 25 mln zł - zysk wciąż wysoki, choć nieco niższy od uzyskanego w 2007 roku. Główną przyczyną pogorszenia wyników były mniejsze
obroty ładunkowe, związany z tym spadek ilości zawinięć statków oraz - trudne wcześniej do przewidzenia - umocnienie złotówki - tłumaczyła Krystyna Szambelańczyk, wiceprezes Zarządu /dyrektor ds. finansów
i zarządzania finansami. Zmniejszeniu przychodów towarzyszył wzrost kosztów głównie w zakresie utrzymania infrastruktury portu, której standard jakościowy jest systematycznie podwyższany przez
przeprowadzane remonty i modernizacje.
Obok kontynuacji programów inwestycyjnych, w roku 2009 w porcie gdyńskim będzie prowadzony również proces prywatyzacji spółek grupy kapitałowej. W
październiku ub. uzyskano zgodę Rady Nadzorczej na rozpoczęcie procesu prywatyzacji spółki Portowy Zakład Techniczny SA. W I półroczu 2009 roku rozpoczną się również działania prywatyzacyjne w stosunku do
MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o.